Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Jeanette Steijer

Bästa frukostipsen!

Publicerat: 2016-01-09   |  Jeanette Steijer

Frukost en bra start på dagen!

Det har vi hört förr! :-) och för de flesta är det en väldigt bra idé att starta dagen med en frukost och inte vänta med att äta till lunch. Är man ingen vidare frukostätare kanske man ändå kan ta något litet som hjälper kroppen att komma igång efter nattens fasta.  Det kan vara ett glas fil eller yoghurt, en frukt eller bara en liten smörgås och något att dricka. För vissa kan det passa bättre att dela upp frukosten i två delar. Ta lite fil på morgonen och sedan bre en smörgås bestående av grovt bröd, något pålägg toppat med en grönsak och ta med till jobbet till den första kaffekoppen.

Frukosten hjälper oss att hålla energinivån fram till lunch och gör det lättare att undvika småätande under dagen.  Många varierar inte sin frukost särskilt mycket och det är inget fel i det om frukosten är bra. Ibland krävs det några små förändringar för att fixa en nyttig frukost. Att t ex lägga till en frukt eller något grönt, variera pålägget och ta en liten skål kvarg eller yoghurt till frukosten kan göra mycket för näringsinnehållet.

Just nu tipsar jag om en liiite godare havregrynsgröt på baksidan av mjölkpaketen - lite lustigt att se sig själv där :-)

Det är:

Rostad havregynsgröt med granatäppelkärnor

Ingredienser 4 portioner

  • 4 dl fiberhavregryn
  • 8 dl vatten
  • ½ tsk salt
  • 4 msk granatäpplekärnor

Gör så här:

Rosta havregrynen i en torr, varm stekpanna tills de får lite färg. Häll över i en kastrull och tillsätt vatten och salt. Låt gröten koka 3–4 min. Strö över granatäpplekärnor och servera med mjölk.

Många fler frukosttips hittar ni här hos Arla.se och här kan du läsa om hur en normal kontra en mer energirik frukost kan se ut.

Må gott!