Jeanette Steijer

Jeanette Steijer

Namn: Jeanette Steijer
Familj: Två söner, Marcus 19 och Simon 17
Ålder:  49

Vill du ställa en fråga direkt till Jeanette? 
Då går det bra att mejla till jeanette@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Driver eget företag, arbetar med patienter på klinik i Stockholm samt far och flänger i största allmänhet.

Tittar på: Nyheter.

Lyssnar på: Allt från Alesso till Arvingarna.

Vanligaste vardagsmiddagen: Med barnen: Spagetti och köttfärssås, Själv: Någon form av lax med sallad på bladspenat, avokado och tomater.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träffa så mycket olika människor, varje dag, skratta tillsammans med någon, lyssna på bra musik. Känna solen som värmer och mycket mer.

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag är för mycket tidsoptimist.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej kastar mig ut i det! Har massor av ämnen som jag vill blogga om.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Snäll, glad och glömsk.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Lägg dubbelt så mycket grönsaker på tallriken som du brukar och jag pratar inte om isbergsallad, gurka och tomat.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Någon god ostbit.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Bjuder in familj och vänner, lagar god mat – gärna plockmat och njuter av stunden.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Använda mycket mer resurser på att arbeta preventivt när det gäller barn och ungdomar och hur de mår, äter och rör på sig.

Buffé Bild: Jeanette Steijer

Den klassiska bufféfällan

Publicerat: 2015-08-06   |  Jeanette Steijer

Visst är det härligt att bo på hotell ibland och njuta av hotellfrukosten. Nu för tiden är det ju nästan alltid en buffé och det finns massa saker att välja i mellan. Hur ska man då hantera en sådan buffé om man samtidigt vill tänka på att det inte blir för mycket mat? Vi presenteras för ett överflöd av mat och reptilhjärnan slår till och vill ha ALLT! En stadig frukost är bra men blir det för mycket så är det ju inte helt ovanligt att man dippar ett par timmar efter i någon slags matkoma.

Min strategi när jag närmar mig alla buffér är att alltid först scanna av hela urvalet. Slå en lov runt alla faten och kolla in vilka saker du absolut vill äta.  Välj bara det allra godaste – det bästa du ser på buffén och det du absolut inte kan undvara.  Hoppa det där som bara fyller upp som en massa bröd och pasta (det kan man äta hemma) och satsa hellre på de fina proteinerna – skaldjuren, laxen, fågel eller kött. Här gäller det att ta på sig ”snålhatten” och tänka: jag ska äta det bästa (inte det mesta) för pengarna :-) Lassa inte på tallriken utan gå hellre fler gånger så hinner hjärnan också med att signalera mätthet innan du har ätit allt för mycket. Ta mindre tallrik eller skål om det finns. Ät långsamt och njuuut av det du äter.

På fukostbuffén så gillar jag rörägg. Tar hellre några skivor av olika goda skinkor till det än bacon (brukar ändå vara sladdrig). Lite grönsaker till, har man tur har de stekta tomathalvor. Hoppa över bönor i tomatsås, diverse prinskorv eller potatiskroketter.

Sedan frossar jag i frukten som oftast finns färdigskuren och klar tillsammans med lite naturell yoghurt eller kvarg. Toppar gärna det med frön, nötter och hellre lite honung om man vill söta lite än torkad frukt för min del. Juicerna skippar jag – de är sällan färskpressade och då kan det vara. En liten bit bröd har jag svårt att låta bli och väljer då en bit grövre bröd, den osten som ser godast ut och en liten klick marmelad. En kopp kaffe till det så är jag nöjd – och säkert mätt!

Må gott!