Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Arla.se

Glöm vit jul - det är grönt som gäller!

Publicerat: 2015-12-07   |  Jeanette Steijer

I tisdagens program pratar ekonomen Bodil Hallin om hälsosamma julbordsalternativ. Hon ger tips om billiga grönsaksrätter med bl.a. grönkål, rotselleri och rödbetor. Det är ju fantastiskt om vi kan få in mer grönsaker även på julbordet både ur ett ekonomiskt, miljömässigt och hälsomässigt perspektiv.

Grönkålen som Bodil tipsar om är en fantastisk supergrönsak som innehåller så mycket C-vitamin att 100 gram räcker för att komma över rekommenderad daglig dos med 50 %. Den innehåller även både A, B och E-vitaminer, folat, kalcium, kalium och järn! Jag har tidigare bloggat om varför vi ska äta mer grönsaker men det tål att nämnas igen :-)

Det blir:

  • Godare (jag lovar)
  • Billigare
  • Bra fibrer för magen
  • Mer näring
  • Mindre kalorier
  • Bättre för miljön

Det är just precis de lite tyngre grönsakerna från norden som vi har i säsong nu som t.ex rotfrukter och kålsorter som är extra fantastiska. De innehåller både mycket fibrer och näring och är ofta billigare. Så de borde vara självklara val inte bara på julbordet men på middagsbordet varje dag!!

Läs gärna mitt tidigare inlägg om bästa grönkålssalladen och varför inte prova grönkålschipsen på bilden. Förvånsvärt goda och perfekta till glöggminglet!

Mer om gröna julbord hittar du här!

Må gott

MER:

Recept – Ulrika Brydling visar vägen till ett grönare julbord