Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay.se

Hunger eller sug - vad är skillnaden?

Publicerat: 2016-02-03   |  Mat- och viktbloggen

Min kära kollega Sofia Antonsson var här om dagen i programmet och pratade om den nya trenden (här i väst i alla fall) medvetet ätande enligt japansk filosofi – Hara Hachi Bu. Det handlar om att äta sig bara 80% mätt när man äter och det låter ju som något mycket förnuftigt att tänka på i vår del av världen med detta överflöd av mat. Vi vet att det tar ca 20 minuter innan hjärnan får upp signaler från magen om att man är mätt och äter vi då på 5 minuter och hinner ta en portion till för att det är så gott då blir det lätt för mycket. Så de gamla goda råden gäller i allra högsta grad:

  • Tugga maten ordentligt
  • Lägg ner besticken mellan tuggorna
  • Använd mindre tallrik och lägg upp maten på
  • Smak, njut och ha uppmärksamhet på det du äter istället för på tv´n eller datorn.

En annan intressant övning man kan jobba med är att bli mer uppmärksam på skillnaden mellan hunger och sug. Man kan tro att båda två är kroppen sätt att be om mer näring och energi men det är en skillnad:

Hunger är ett tillstånd där kroppens behov av näring och energi gör sig påmint. Det är ett fysiologiskt tillstånd.  Det kurrar i magen och du måste ha något att äta.  Har du regelbundna måltider så brukar denna känsla uppstå ungefär när du brukar äta. Ofta är det inte något helt specifikt vi önskar oss utan mer allmänt något att äta. Denna känsla är oftast stark och känns i ordentligt i magen men kan faktiskt gå över om vi inte äter just då för att komma tillbaka senare.

Sug är mer ett psykologiskt behov. Det kan uppstå när som helst och är egentligen inte kopplat till kroppens näringsbehov. Ofta är vi sugna efter något helt specifikt. Det kan komma sug om du äter väldigt oregelbundet eller har fått för lite näring i dig under dagen. Då kan man gärna känna sug på kvällen. Ofta är suget kopplat till en känsla: oro, uttråkad, stress, glädje eller har blivit en vana: Jag måste äta något framför teven. Suget kan också gå över om vi kan stå emot.

Så när lusten efter något att äta kommer stanna upp och analysera lite på vad det handlar om. Är det hunger eller sug? Och om det är sug – analysera lite på varför det kommer just nu? Vilka känslor är involverade? Kan jag göra något annat? Behöver du bryta några vanor som blivit ovanor? Faktiskt är detta med att ta ett glas vatten ett användbart tips ( sug kan vara törst) eller att distrahera sig med något annat: ring en kompis, ta en promenad, en dusch – gör något annat du tycker om.

Lycka till!

Jeanette