Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Jeanette Steijer

Kanske den nyttigaste grönsaken?

Publicerat: 2015-10-01   |  Mat- och viktbloggen

Dags att slå ett slag för en fantastisk grönsak som jag börjat använda de senaste åren – grönkål!

Nu för tiden är vi så bortskämda att vi kan köpa färdigplockad grönkål i påse annars är det de stora bladen som gäller. Där får man först ta bort de grova stjälkarna och bara använda bladen. Glöm allt om att koka eller förvälla – den ska hackas rå och då menar jag riktigt hackas – nästan till persiljebladstorlek. Den är nämligen rätt kraftig i strukturen så för att bli tuggvänlig ska den hackas fint (det kostade mig en del av en fingertopp engång så ta det lugnt med kniven). En favorit hemma hos mig är att sedan blanda i lite smulad fetaost, fint hackad rödlök, citronsaft, olivolja, salt och peppar. Man kan med fördel även blanda något syrligt eller sött som små bitar av blodgrape, nektarin eller granatäppelkärnor. Skulle du nu ändå vilja testa fler recept med grönkål så finns det här.

Grönkål står sig långt in på vintern och kan bli lite mildare i smaken efter lite frost. 100 gram grönkål innehåller 160 procent av det rekommenderade intaget av C-vitamin! Det innehåller också mycket av vitaminerna A och E, samt en hel del järn. Så vilken supergrönsak och så god - jag lovar.

Hacka, hacka, hacka….