Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay.com

Knepen för förändring!

Publicerat: 2016-03-01   |  Jeanette Steijer

Så inspirerande att se Anette Svensson i måndagens program och höra om hennes livsstilsförändring. Hon har bytt livsstil och kropp till något som förmodligen kommer att ge henne ökad hälsa och trivsel för resten av livet. Byta livsstil… det kan låta ganska stort, jobbigt och besvärligt och det är det nog man ska ändra på allt på en gång! Och där tror jag att en av nycklarna kan ligga till en lyckad förändring av vanor och beteenden. Vi måste ofta dela upp det i lite mindre bitar och ta några saker i taget – ska man sluka en elefant måste man först dela upp den i mindre bitar som man brukar säga.

Sedan måste man förstå och definera vad som är problemet. Ett bra sätt är att börja med en kartläggning av livet just nu. Vad är det egentligen jag behöver ändra på? T.ex ”jag vill gärna börja med att äta nyttigare” blir för flummigt och odefinierat. Sätt dig ner och skriv ner väldigt konkret vad det är du vill ändra – sak för sak.  Är det matvanor du vill ändra på – börja med att föra en matdagbok i några veckor och se dina mönster och hur det egentligen ser ut. Välj sedan ut det som är viktigast för dig och börja där.

Några saker som Anette tar upp i inslaget vill jag gärna lyfta när det gäller att göra förändringar:

Quick-fix

Vi lever i Quickfixens tidevarn – allt går fort och vi ska se resultat med det samma. Vi människor är också skapade således att vi vill gärna ha belöning här och nu. Förändringar tar tid – ge dig själv tiden och var inte för hård om det blir lite fel – se det som en process.

Planering

Ja det krävs att man planerar när man vill ändra på saker – precis som Anette pratade om: att inte bli offer för omständigheterna. Vill man ha koll på vad man äter till lunch och mellanmål på jobbet då krävs det att man planerar för det. Anette lagar lunchmaten för hela veckan och slipper stå i den situationen att vara vrålhungrig och slänga i sig något för att ”jag måste ju ha något att äta”.

Kontinutet

Anette pratade om att ”mala på”. Att helt enkelt vara envis och fortsätta traggla med den där träningen eller matlådan eller vad det nu gäller. Resultaten kommer så småningom om vi bara fokuserar på det vi ska göra och se framstegen istället för att hela tiden tänka att det går för långsamt.  När det gäller träningen så säger hon ”Get that shit done” känn inte efter om du vill/orkar gå till gymmet eller ej – bara gör´t!

Anette berättar i avsnittet att hon hållit på i tre år med detta och vad det ser ut nu hittat en livsstil och kropp hon trivs i! Hon vurmar för styrketräning och kul att hon påpekar att vi behöver faktiskt ta i mer än vad man tro på gymmet för att det ska bli resultat. När man går från styrketräning ska man vara helt slut i musklerna. På med vikterna och kör!

Bra jobbat säger jag! Inspirerande!!