Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild:

Kom igång med stavgång!

Publicerat: 2015-11-09   |  Mat- och viktbloggen

Apropos tisdagens avsnitt om att damma av gamla redskap man har liggande hemma för träning och faktiskt börja använda dem så vill jag åter lyfta fram stavgång! Kanske finns det fler som har stavar liggande därhemma längst in i garderoben?

Vad som började som ett ”häng med en måndagskväll – vi är några tjejer som går stavgång” och min något skeptiska inställning till om detta var ”värt” tiden :-) har nu blivit ett stående inslag på mörka måndagskvällar. Som jag skrev i tidigare inlägg – en härlig kombination av frisk luft, intervaller, pulsen upp, prat och skratt. Så bra start på veckan!

Förbränner man mer vid stavgång?

Ofta så pratar man om det här med förbränning när det gäller träning. Klart att man förbränner extra när man tränar men jag tycker den diskussionen är lite ointressant för oss som är vardagsmotionärer och även om man behöver tänka på vikten faktiskt. Vill man gå ned i vikt så är det till 80-90% det vi stoppar i oss som avgör. Sedan finns det tusen anledningar till att träna och det medför ofta ett sundare matval och bättre aptitreglering. Det kan ändå vara bra att hålla isär kaloritänket vad gäller mat och träning. Men okej då  -  för dem som motiveras av siffror och ökat förbränningstänk:

Går du regelbundet med stavar kommer din naturliga förbränning av energi öka med minst 16,5% visar bl.a en liten svensk studie som gjordes vid Elitidrottscentrum på Bosön 2001. Tretton medelålders otränade, friska kvinnor med måttlig övervikt, deltog i undersökningen. De konkluderade även att om du ökar intensiteten i din gång och håller en högre arbetspuls kan du öka förbränningen med upp till 30-35% 

Så stavar ut ur garderoben – ring kompisen - mössa och vantar på – och gå!

Må gott!