Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay.com

Så gör du en livsstilsförändring!

Publicerat: 2016-01-04   |  Mat- och viktbloggen

I små steg! Ja, men då blir det ju ingen livsstilsförändring kanske du tänker. Jo, så småningom!

Speciellt så här i början av ett år så är det många av oss som tänker att nu ska jag förändra mitt liv när det gäller mat och träning. Jag ska bara äta "nyttigt" och träna 5 gånger i veckan. Man kastar sig ut i det nya livet med energi och lust (vilket ju inte alls är negativt) men efter ett par veckor så händer något som gör att du inte kan stå emot det där du inte skulle äta eller blir förkyld och kommer inte iväg på träning den veckan. Då dyker gärna en känsla av misslyckande upp och en liten röst som säger: jaha då har du misslyckats igen och då är det ingen idé att fortsätta nu. Jag kan lika gärna frossa vidare idag och sen får jag väl starta på måndag igen..

Känner du igen dig i detta och har hamnat där några gånger? Byt taktik! Tänk på att din livsstilsförändring ska räcka hela livet och inte bara några månader. Den måste få ta lite tid. Här kommer några tips om hur du kan göra:

  • Sätt dig ner och skriv upp de saker du tänker att du skull vilja ändra på. Var konkret och detaljerad. Skriv inte: Jag ska äta nyttigare utan skriv HUR du ska göra. T.ex: Jag ska äta frukost på vardagen som ska bestå av… Jag ska äta två frukter varje dag…Jag ska laga tillräckligt med mat så att jag kan ha matlåda med nästa dag. Jag ska prova en ny grönsak varje vecka…Jag ska gå till tåget i stället för att ta bussen varje dag..
  • Välj ut några saker i taget att jobba med. Hellre några få saker än en massa på en gång som gör att det blir för svårt att hålla. Har du jätteproblem med att äta frukost men vet att du borde – satsa på den ändringen till att börja med. Hur ska den se ut? Har du det hemma? Kan du börja med en lite tallrik youghurt bara för att komma igång med den vanan? Lagar du aldrig mat hemma men skulle vilja göra det mer – börja med 2 gånger i veckan och vad behövs för att du ska komma igång med det? Basvaror som saknas? när ska du handla? Recept? Känn efter så att du tycker den vanan satt sig bra innan du börjar med nästa.
  • Fokusera på att lägga till bra vanor istället för en massa saker du INTE ska göra. Låt de där sakerna du inte ”borde” göra/äta finnas där men inte så ofta och så mycket. Låt de nya vanorna långsamt fylla upp i hur du äter eller hur mycket du rör på dig.
  • Sätt små nära mål: När jag gjort så här en månad så ska jag unna mig själv... nya träningskläder? Bio? Massage? Stärk dig med peppande tankar till dig själv: Jag är så himla bra som gör detta, se vad bra det går. Säg det även högt! Säg det till en vän!

Läs gärna roliga Hillevi Wahl´s inlägg om Så får du ett bättre 2016# 7: Damage control  eller kloka Marias inlägg om  Ladda nya året med bra matvanor. För mer inspiration om detta mitt tidigare inlägg om livsstilsförändring.

Lycka till!