Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay.com

Sanningen om antioxidanter

Publicerat: 2016-03-29   |  Mat- och viktbloggen

Varför behövs antioxidanter?

Om vi börjar med att titta på vad som händer inne i kroppen. Att vi behöver syre för att överleva vet nog alla men när syret omsätts i kroppen så bildas något som heter fria radikaler. Fria radikaler kan ha skadande verkan på kroppen – man kan säga att den bildar ”stress” i kroppen.  Man har sett att dessa har ett finger med i spelet när det gäller utvecklingen av hjärt- och kärlsjukdom, diabetes och benskörhet. Mängden fria radikaler kan också öka när kroppen utsätts för stress, till exempel vid sjukdom men även hårt fysiskt arbete. Så de fria radikalerna är förmodligen inte bara av ondo utan är en del av kroppens egna komplicerade immunsystem. Det är komplext, man vet inte allt och forskning pågår fortfarande.

Nu är det ändå så finurligt att det finns ämnen i maten som på olika sätt ingår i kroppens mekanismer för att ta hand om överskottet av fria radikaler. Dessa ämnen kallas…ja du gissade rätt: antioxidanter.

De vill man ju äta massor av - var hittar vi dem?

De bästa och rikaste källorna till antioxidanter hittar vi i de kraftigast färgade frukterna, bären och grönsakerna. T.ex plommon, blåbär, rödkål är mycket bra källor till antioxidanter. Även kiwi, alla sorters lök, apelsin och granatäpple är rika på antioxidanter. Flera vitaminer och mineraler fungerar som antioxidanter t.ex selen, vitamin C och E. Sedan innehåller maten så kallade bioaktiva ämnen som fungerar som antioxidanter och även de hittar vi i grönsaker och frukter men även t.ex kaffe och vin. Återigen så vet vi inte allt - man vet inte helt säkert om vissa hälsoffekter som kopplas till t.ex kaffe eller vin har att göra med deras antioxidativa egenskaper.

Lättast är väl bara att ta ett tillskott som ger massa antioxidanter?

Ja om det bara var så enkelt! Det som vi måste förstå är att det är de hela livsmedlen med sina kombinationer av tusentals olika ämnen och antioxidanter som ger upphov till den positiva effekten. Vi vet idag att tillskott inte kan ersätta bra näringsrik mat. Vi kan inte bara äta tillskott och tro att vi får samma effekt.

Hur ska jag äta då?

Ja tänk, då hamnar vi återigen i det gamla goda rådet: ät varierat och ät tillräckligt mycket vegetabilier. I stället för att uteslutande välja livsmedel som innehåller många antioxidanter, bör du fokusera på livsmedel som stärker ditt eget antioxidativa system. Det är fortfarande frukt, bär och grönsaker av alla de slag. Det verkar som om det är samma livsmedel som förebygger sjukdom och för tidigt åldrande, oavsett om det beror på antioxidanter, mindre mättat fett, kostfibrer, vitaminer eller något annat. Så minst 2-3 stora nävar blandade grönsaker och 1-2 frukter eller portion bär varje dag! Häpp!

Läs mer här om vilka bär du kan satsa på när du ska variera och berika din kost :-)

Må gott!