Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Johnér Bildbyrå

Tillbaka till vardagen – 5 tips som gör det enklare

Publicerat: 2016-09-07   |  Jeanette Steijer
Vardagen – det som våra liv består av som mest! Och det är just precis hur vi gör var dag som får störst betydelse för hur vi mår! Det är inte att vi unnar oss ibland eller äter extra gott i helgen utan det som vi gör varje dag och allra mest som ger det stora utslaget.

De flesta verkar nu så smått vända tillbaka till vardagen även när det gäller val av mat. Kanske har sommaren inneburit liite för mycket av det goda och man behöver komma tillbaka till rutinerna. Ibland kan det kännas extra stort och jobbigt om man behöver ändra på väldigt mycket. Man kanske behöver göra en ”livsstilsförändring” och det kan bli övermäktigt men faktiskt är det så att livsstilsförändringarna kan och kanske borde ske med små steg. Här är några tips hur du kan tänka.

  1. Sätt dig ner och skriv upp de saker du tänker att du skull vilja ändra på. Var konkret och detaljerad. Skriv inte: Jag ska äta nyttigare utan skriv HUR du ska göra. Till exempel: Jag ska äta frukost på vardagen som ska bestå av… Jag ska äta två frukter varje dag… Jag ska laga tillräckligt med mat så att jag kan ha matlåda med nästa dag. Jag ska prova en ny grönsak varje vecka…Jag ska gå till tåget i stället för att ta bussen varje dag.
  2. Välj ut några saker i taget att jobba med. Hellre några få saker än en massa på en gång som gör att det blir för svårt att hålla. Har du jätteproblem med att äta frukost men vet att du borde – satsa på den ändringen till att börja med. Hur ska den se ut? Har du det hemma? Kan du börja med en lite tallrik youghurt bara för att komma igång med den vanan? Lagar du aldrig mat hemma men skulle vilja göra det mer – börja med 2 gånger i veckan och vad behövs för att du ska komma igång med det? Basvaror som saknas? när ska du handla? Recept? Känn efter så att du tycker den vanan satt sig bra innan du börjar med nästa.
  3. Fokusera på att lägga till bra vanor istället för en massa saker du INTE ska göra. Låt de där sakerna du inte ”borde” göra/äta finnas där men inte så ofta och så mycket. Låt de nya vanorna långsamt fylla upp i hur du äter eller hur mycket du rör på dig.
  4. Sätt små nära mål: När jag gjort så här en månad så ska jag unna mig själv... nya träningskläder? Bio? Massage? Stärk dig med peppande tankar till dig själv: Jag är så himla bra som gör detta, se vad bra det går. Säg det högt! Säg det till en vän!
  5. Tänk på att din livsstilsförändring ska räcka hela livet och inte bara några månader. Den måste få ta lite tid.

    I detta lilla klipp tipsar jag om hur du kan tillsätta mer grönsaker i din mat och snabbt få till en matlåda som är lite nyttigare.

Må bra!