Jeanette Steijer

Jeanette Steijer

Namn: Jeanette Steijer
Familj: Två söner, Marcus 19 och Simon 17
Ålder:  49

Vill du ställa en fråga direkt till Jeanette? 
Då går det bra att mejla till jeanette@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Driver eget företag, arbetar med patienter på klinik i Stockholm samt far och flänger i största allmänhet.

Tittar på: Nyheter.

Lyssnar på: Allt från Alesso till Arvingarna.

Vanligaste vardagsmiddagen: Med barnen: Spagetti och köttfärssås, Själv: Någon form av lax med sallad på bladspenat, avokado och tomater.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träffa så mycket olika människor, varje dag, skratta tillsammans med någon, lyssna på bra musik. Känna solen som värmer och mycket mer.

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag är för mycket tidsoptimist.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej kastar mig ut i det! Har massor av ämnen som jag vill blogga om.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Snäll, glad och glömsk.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Lägg dubbelt så mycket grönsaker på tallriken som du brukar och jag pratar inte om isbergsallad, gurka och tomat.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Någon god ostbit.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Bjuder in familj och vänner, lagar god mat – gärna plockmat och njuter av stunden.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Använda mycket mer resurser på att arbeta preventivt när det gäller barn och ungdomar och hur de mår, äter och rör på sig.

Gott med vitkål Bild: www.pixabay.com

Vad är saftigt, krispigt och billigt?

Publicerat: 2016-03-06   |  Jeanette Steijer

Vitkål!

Kål är verkligen en fantastisk grönsak om man tänker efter och just det faktumet att de kan vara så olika: vitkål, brysselkål, grönkål och broccoli kan användas och varieras i nästan det oändliga. Flera undersökningar har genom åren har visat att kål verkar skydda mot olika typer av cancer. Kålen innehåller ämnen som är bra för nervernas funktion, matsmältningen, våra muskler, blodkärlen, transporten av syre i våra kroppar och kolesterolvärdet.  Alla former av kål är rika på bla. järn, kalcium, fibrer, C-vitamin och olika typer av antioxidanter. Sorter som broccoli, grönkål och brysselkål innehåller dessutom folsyra och kalium. Som alltid då när man tillskriver livsmedel fantastiska egensaker så ska man komma ihåg att inget livsmedel kan göra det alena utan tänk alltid variation och helhet när det gäller din mat.

Idag vill jag tipsa speciellt om vitkålen. Denna grönsak som för många är det samma som pizzasallad och kanske något man äter till blodpudding blandat med lingonsylt. Men det finns lite mer att göra av denna kanonkula av nyttigheter:

Gillar barnen pizzasallad? Ja men utnyttja det och gör din egen laddning av pizzasallad och plocka fram till middagen flera dagar i veckan. Så småningom kan du plocka in lite fler kålsorter och vidga smaklökarna med denna ”Pizzasallad med tre sorters kål”

Vitkålstzatziki - Ersätt gurkan med fint rivet vitkål och gör annars som du brukar när du gör tzatziki. Mycket godare och matigare!

Coleslaw – passar till mycket mer än bara hamburgare. Kycklingfilé eller laxfilé med rostade rotfrukter och denna ”Coleslaw med gurka”

Vitkål i soppan! Den här godingen ”Linssoppa med vitkål” har blivit en favorit hemma hos oss. Vill du ha den mindre syrlig - minska på vinägern.

Blanda i din vardagssallad. Istället för att bara använda salladsblad som bas i vardagssalladen – blanda ner även t.ex vitkål eller grönkål. Mycket mer tuggmotstånd, fibrer och mättnad än de finare salladsbladen.

Vi har odlat kål i Sverige i väldigt lång tid – man tror att vi faktiskt de senaste 1000 åren odlat kål i olika former. Svenskt odlad kål och speciellt ekologiskt odlad är ett bra miljöval och går ofta att hitta nästan året om.

Förvara kålen i en plastpåse i nedersta delen av kylskåpet. Då håller den sig färsk 1-2 veckor.

Må gott!