Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Jeanette steijer

Vågen -inte alltid den bästa vännen?

Publicerat: 2015-06-05   |  Mat- och viktbloggen

I mitt arbete som dietist träffar jag ofta människor som har övervikt eller fetma och önskar gå ned i vikt. Det finns många sätt att göra detta på och det är viktigt att hitta ett sött som passar just den personen. Denna fredag måste jag dela med mig av en liten solskenshistoria om en patient jag träffar regelbundet. Som hon kämpar på!! Hon har sedan i februari arbetat hårt på detta och nu äntligen kommit under 100 kg strecket. Hennes startvikt var 115 kg så på 4 månader har det tickat ner 3-4 kg i månaden. Vad gör hon då? Ja, något av det första mina patienter får börja med är att registrera vad de äter i en dagbok – helst i en app som räknar ut kalorier (tack och lov för den moderna teknologin).

Denna kartläggning av matvanor är så värdefull för alla som vill förändra beteende omkring mat. Om man ska nå ett mål på en karta så måste man först veta hur det ser ut just där man står för att veta vilken väg man ska gå. Ofta blir detta moment en sådan ögonöppnare att man börjar gå ned i vikt redan där.  Sedan handlar det om att lägga sig på en kalorinivå varje dag som gör att du börjar gå ned i vikt men ändå står ut. När man registrerar varje dag börjar man lära sig vad man ska välja för att få mest mättnad per kalori. Det blir en läroprocess och omprogrammering av tidigare val av mat.  Ganska snabbt inser man (inte helt oväntat) att grönsaker, magra mejeriprodukter och proteiner är bra val.

I studier har man sett att ett par av succéfaktorerna till viktnedgång och att lyckas hålla vikten är att föra dagbok och väga sig regelbundet. Min patient har nu nått halvvägs till hennes målvikt och är såå beslutsam att fortsätta. Jag vet att hon kommer att lyckas och till er som kämpar med detta där ute – ge inte upp!

Må gott!