Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Arla.se

Varför ska vi äta varierat?

Publicerat: 2016-03-14   |  Jeanette Steijer
Kategori: Hälsa

Det här med at vi ska äta varierat som man alltid hör – varför är det så viktigt? Jo, det är så finurligt att maten vi äter innehåller så många olika saker som vi behöver få i oss för att kroppen ska fungera optimalt. Nu är det tyvärr (eller som tur är) så att det finns inget enda livsmedel som innehåller allt det vi behöver. Det är den samlade mängden som ger resultatet kan man säga. Vi vet faktiskt inte hur alla små komponenter i maten samverkar i kroppen – men vi vet ATT de gör det. Vad är varierat då? Ja, till exempel att:

  • Inte äta samma bröd varje dag: att växla mellan grovt, mörkt, ljust, hårt, surdeg, med frön, utan frön.
  • Inte samma pålägg men prova makrill, tomat, rökt kalkon, cottage cheese, avokado, ägg, äpple, rökt lax, olika ostar, kaviar, leverpastej, paprika,osv
  • Inte samma grönsaker – Vi har en tendens att gå till samma hylla i grönsaksdisken. Här kan listan bli lång men det finns så himla mycket att prova! Jag utmanar dig att prova följande: mangold, fänkål, Haricot verts, röda linser, grönkål, jordärtskocka, palsternacka, gulbeta och savoykål.
  • Inte alltid pasta men ris i alla varianter, potatis, quiona, matvete, sötpotatis, mathavre, matkorn, rotfrukter, bönor av alla de slag, gröna linser, röda linser, svarta linser osv..
  • Inte alltid fiskpinnar :-) men lax, torskrygg, rödspätta, sej, makrill, tonfisk, musslor, räkor, sill. Tänk att det finns så många sätt att äta fisk på: kokt, stekt, ugnsstekt, gravad, rökt, marinerad, rå, som burgare, som pålägg, osv.

Bara några exempel hur vi ibland lätt fastnar i att välja samma saker. Sen behöver man inte variera sig varje dag i veckan. Man kan absolut koka en stor portion potatis till middag och nästa dag göra stekt potatis och nästa potatisplättar. Laxen vi åt till middag igår kan absolut användas i soppan dagen efter och till lunchlådan nästa dag. Vi ska mer tänka över tiden och har vi samma livsmedel några dagar så är det inga problem.

Det är ingen fara om man inte varje dag får en helt korrekt sammansatt kost utan man kan tänka lite i större tidsperspektiv. Har jag denna vecka ätit fisk 2-3 gånger? Har jag över veckan fått i mig mer eller mindre 500 gr frukt och grönt om dagen (de har de färreste tyvärr), hur mycket protein har jag fått i mig denna vecka? Hur mycket mjölkprodukter? Vi behöver inte heller tänka att vi varje dag ska ha ”lagad” mat till middag. Man kan absolut äta en frukost till middag en dag om det passar. Det finns t.o.m ett ord för det - en så kallad "breakfast for dinner – brinner." Läs mer om det här i tidigare inlägg

En annan aspekt på att äta varierat är att ibland så visar det sig att maten vi äter innehåller saker som är skadliga för oss. Jag tänker då t.ex på larmet om ris och arsenik som kom i höstas. Det visade sig efter Livsmedelsverkets analyser att innehållet av arsenik i ris och risprodukter var högt. Halterna är inte så höga att de innebär akuta risker, men arsenik är ett ämne som man såklart ska försöka att få i sig så lite som möjligt av. Där konkluderade man återigen att den som äter varierat och väljer olika sorters mat och märken minskar risken för att få i sig för mycket av något enskilt ämne. Att äta ris och risprodukter några gånger i veckan som är det vanliga i Sverige är ingen risk för hälsan.

Även kött-larmet som kom i höstas belyser detta. Både källan och antalet studier talar för att detta är något som vi måste ta på allvar. Det här är första gången som Världshälsoorganisationen WHO listar livsmedel som cancerframkallande. WHO slår fast att processat kött, det vill säga charkuteriprodukter som korv, skinka, bacon, kött på burk och pastej, orsakar cancer.

Sedan flera år tillbaka rekommenderar den internationella cancerforskningsfonden (WCRF) att inte äta mer än 500 gram rött kött i veckan. Så även när det gäller obearbetat kött så kan man fundera lite över hur mycket man äter och om man kan dra ner. Vår köttkonsumtion har ökat med 70 procent sedan 1960. Det är mycket. Vill man hålla sig till 500 gram kött i veckan kan man lämpligen fördela på ca 3-4 måltider på en vecka. Då blir det massa plats till andra det som som vi i Sverige generellt behöver äta mer av – fisk och grönsaker!

 Må gott!