Bild: Moa Alexandersson

Går du runt och har ont någonstans? Lösningen finns här!

Publicerat: 2016-09-06   |  Leila Söderholm
Går du runt och har ont någonstans? Eller känner dig väldigt stel i vissa muskler, då kan självmassage vara en väldigt god idé.

Det ger enormt stor effekt och hjälper musklerna med bättre cirkulation, att bli mjukare, mer följsamma. Runt musklerna sitter bindväv som också får sig en genomkörare när du masserar med yogarulle. Bindväven sammanlänkar våra muskler i stråk som samarbetar. Det är alltså inte bara musklerna som påverkas utan bindväven är enormt viktigt för vår funktion.

Tänker du nu kanske att det är många timmars upprepande massage som gäller? Då är det en god nyhet att du inte behöver hålla på så länge. Korta pass gör underverk!

Investera i en massagerulle, foamroller eller triggerpoint roll, det finns många olika namn. Du hittar dem i de flesta sportaffärer och t o m på de stora billighets kedjorna, vill du beställa på nätet kommer du att hitta många olika märken. Kolla extra att det märket har bra hållbarhet, du ska lägga hela din kroppstyngd på den så det gäller att den här stabil och behåller sin runda form. De mjukare masserar inte lika hårt, är du känslig för smärta så kan det vara idé att börja med en mjukare. 

När du sen börjar massera dig själv så tänker du så här:

  • Andas med djupa andetag och låt varje utandning föra med sig mer avslappning rulla långsamt, du ska riktigt känna hur du knådar muskler och bindväv.
  • Slappna av i området som du masserar och gör det för ont så ligg kvar en stund med ett tryck på det onda området, det hjälper också.
  • Gör det för ont så kommer du inte att kunna slappna av och då drar musklerna reflexmässigt ihop sig, vilket gör att du inte kommer åt den fantastiska massagen.

Massera varje dag, så ska du få se en stor förändring!

 

 

Vi börjar med att massera benen:

  • Rulla långsamt fram och tillbaka i ca 30 sekunder eller 10 gånger över musklerna.
  • Byt position så att du känner att du får med hela låret genom att vinkla dig lite.
  • Börja med framsida lår och slutför dem innan du börjar med vaderna.

Lycka till! 

Kram Leila

Bild: Moa Alexandersson

Löpträning – perfekt på sensommaren

Publicerat: 2016-08-28   |  Leila Söderholm

Hej!

Vilken tid tycker ni är bäst att löpa på? Jag gillar sensommaren, luften är frisk och träden är fortfarande gröna. Så än finns det tid att vänja kroppen att träna utomhus, för det kan man ju göra året runt. Även att värmen inom hus kanske lockar mer än mörker och kyla. Men det finns så mycket fördelar med att träna utomhus, dels att du får mängder av frisk luft men även att du får använda din fantasi och komma på roliga övningar att göra längs din löprunda!

Börja redan nu ställa dig in på att träna utomhus så blir det lättare även när hösten och vintern börjar närma sig!

Bild: Moa Alexandersson

5 riktigt effektiva coreövningar

Publicerat: 2016-08-26   |  Leila Söderholm

Hej på er,

Tidigare samlade jag ihop mina favoriter från benträning utan redskap. Här kommer sommarens core-tips. Det viktigaste med träningen är inte att lyfta tyngst eller springa snabbast. Det handlar om ditt välbehag och goda rutiner i livet – i ditt liv.

Så om du under semestern har fått in bra rutiner med morgonpromenader, utmaningar med barnen eller att köra något (eller alla?!) core-passen nedan roterande under veckorna så uppmanar jag dig att fortsätta nu under hösten också! Tänk så stark du kommer bli och hur bra du kommer må nästa sommar om du håller i detta!

I början av sommaren fick ni tre core-pass att skriva ut och sätta på kylskåpet eller printa och ha i mobilen. Missa de du dessa så kommer länkar till dem här:

Corepass 1

Corepass 2

Corepass 3

Två andra övningar som jag tipsat om under sommaren är dessa två favoriter som båda två kräver mycket av dina core muskler, stora som små och utmanar nya muskler som man sällan använder!

Stjärnan

Utmanande armhävning

Kör hårt kära ni!

Kram Leila

Tidigare inlägg