Leila Söderholm vardagspuls blogg
Leila Söderholm

Leila Söderholm är hälsoinspiratör och personlig tränare. Här bjuder hon på sina bästa knep för att få in träning i vardagen.

Balansövning Bild: Leila Söderholm

Har du svårt med balansen

Publicerat: 2015-09-23   |  Leila Söderholm
Kategori: Hälsa
Hej på er!
 

Är du en av dem som gärna greppar efter något att hålla i eller står och svajar som en bok så fort du lyfter ett ben? Då har jag ett hett tips till dig!  

Håll i örsnibben! Det låter som ett skämt men det funkar otroligt bra.  
Lyfter du vänster fot så drar du i höger örsnibb, lyfter du höger ben så drar du i vänster örsnibb. 90% slutar svaja och står still på direkten. 

Prova att stretcha framsida lår på höger sida som på bilden, om du svajar testa då att dra i vänster örsnibb. Visst fungerar det bra? :)

Vill du förbättra din balans ytterligare? Tänk dig att du är extra lång, sträck på dig, dra in naveln och spänn magen. 

Ha nu en fortsatt underbar vecka, och glöm inte att göra dina armhävningar - snart kommer nästa steg i armhävningsskolan!

Kram Leila
Leila Söedrholm armhävningar steg ett Bild: Leila Söderholm

Lär dig göra en armhävning – steg 1

Publicerat: 2015-09-18   |  Leila Söderholm
Kategori: Hälsa

Var det längesen du gjorde en armhävning eller har du kanske aldrig gjort någon? Då kan det vara bra att börja från början och prova dig fram för att hitta rätt nivå för dig.

Det lättaste är att börja stående mot en vägg, tänk dig att du spänner hela kroppen och lutar dig framåt och tar i väggen med dina händer. Kroppen ska vara rak som en planka och för att få den att bli en planka så måste du spänna magen och hela bålen, även rumpan.

Luta dig nu mot väggen genom att böja armarna och bromsa rörelsen när du har näsan mot väggen.
Pressa dig upp till raka armar igen och håll i din kropp så att det är spikrak.

Armhävning mot vägg, svårare alternativ.

Om du flyttar in fötterna lite närmare väggen och tänker på att spänna magen ordentligt, så passar den här övningen även dig som är relativt nybliven mamma. Ett perfekt sätt att börja aktivera dina magmuskler och också jobba med överkroppen! 

Armhävning - Steg 1 (enklare versionen)

Gör 10 st och vila, upprepa 3 gånger så att du får ihop 30 st armhävningar.
2 gånger per vecka gör du dina armhävningar. 

Tänk så här, man måste alltid börja någonstans och nu börjar vi med den här enkla varianten av armhävningar. Kul att du är med! Håll utkik efter nästa steg i armhävningsskolan!

Kram Leila

Leila tipsar om övningar att göra hemma Bild: Vardagspuls-Mårre

"Träna när du gör vardagliga sysslor

Publicerat: 2015-03-04   |  Leila Söderholm
Kategori: Hälsa
 
Tidigare inlägg