Bild: Leila Söderholm

Lär dig göra armhävningar – steg 4

Publicerat: 2015-09-30   |  Leila Söderholm

Hallå där!

Nu har vi kommit till sista delen i vår skola. Idag ska du få göra armhävningar på golvet (eller marken om du är utomhus). Äntligen!  

Nu har du övat tillräckligt för att kunna utföra dem korrekt. Vill du värma upp lite kan du börja på knä för att sen gå över till att stå på fötter och händer. 

Känn att du drar in naveln mot ryggraden och verkligen spänner magen, böj armarna och börja din resa ner mot golvet. Pressa dig kraftfullt upp och långsamt ned igen. Känn att du har kontroll och att kroppen ser ut som en planka, rak och fin!

Klicka här för att se en video när jag gör plankan mot marken!

Gör 5 st - upprepa 5 gånger. Totalt 25 stycken med vila mellan. Se till att göra dina armhävningar 2 gånger per vecka.

Nu har vi gått steg för steg hur man genomför en armhävning och sista steget är nu nått, kör hårt och tappa aldrig blicken mot ditt mål.

Håll utkik för nästa träningsskola här i bloggen och ta hand om er och njut av solen!

Kram Leila 

Har du missat något av de andra stegen? Du hittar dem här!

Steg 1 – armhävning mot vägg
Steg 2 – nu sänker vi överkroppen
Steg 3 – med knäna i backen

Bild: Leila Söderholm

Sofia sprang Lidingöloppet 10 km

Publicerat: 2015-09-28   |  Leila Söderholm

Hej alla glada!

Följ Sofias Resa från överviktigt, trött och otränad småbarnsmamma till att ta beslutet att göra klassikern. Här i bloggen kommer ni få ta del av vad vi har gjort och hur hon tränade för att nå dit hon är idag. 

Igår gjorde Sofia en otrolig bedrift som hon aldrig hade gissat att hon skulle göra när vi började hennes hälsoresa. Sofia sprang en mil! Inte vilken mil som helst utan Lidingöloppets tjejmil som är tungt att springa, med helt galna och extremt långa uppförsbackar.

Sofia i spåret

Sofia har nu på riktigt börjat sin resa till att göra En svensk klassiker, den för tjejer. Beslutet tog Sofia när hon hade sprungit Vårruset och kände att det här funkar ju, jag kan och det går bra!

Jag kan bara säga att jag är så stolt över henne, hon har varit helt fantastisk och otroligt träningsvillig. 

Allt jag bett om har hon gjort på ett starkt sätt, hon har haft klara målbilder och en vilja av stål.

I gårdagens lopp kämpade hon på otroligt bra och sprang på i samma tempo. Vi gick uppför där Sofia kände att det behövdes, och i vissa backar behövs det verkligen! Sofia tog sig in på en tid som var över förväntan, framför allt kände hon sig pigg hela vägen och var så nöjd med att få springa sin mil.

 

Kom ihåg det, alla där ute, att alla prestationer du gör i livet är dina och de kan ingen ta ifrån dig!

Sofia i spåret

Sofia är nu en miltjej och det kommer hon att vara hela livet. Så håll utkik på bloggen för att följa Sofias resa med start idag, och missa inte kvällens vardagspuls där ni får följa Sofia ute i spåret!

Ha det fint, och se till att starta veckan med en bra dag! 

Kram Leila

 

Bild: Moa Alexandersson

Lär dig göra en armhävning – steg 3

Publicerat: 2015-09-26   |  Leila Söderholm

Hej på er där ute!

Nu är  vi framme vid steg tre i armhävningsskolan, detta steg utförs på knä. Det är lite jobbigare än sist och det finns två varianter du kan testa!

När du gör en armhävning på knä så ska du tänka på att hålla kroppen rak från knäna och upp till huvudet. Du står på knä med spänd mage och händerna bredare än axelbrett. Sänk dig ned genom att böja armarna och försök att komma så djupt så bröstet nästan nuddar golvet.

Här finns kort film där jag instruerar hur du ska göra dina armhävningar! 

Gör 8 st riktigt djupa och upprepa 3 gånger. Denna repetion gör du 2 gånger per vecka!

Ha nu en fortsatt trevlig helg!

Kram Leila

Har du missat något av de andra stegen? Du hittar dem här!
Steg 1 – armhävning mot vägg
Steg 2 – nu sänker vi överkroppen
Steg 4 – med fötterna mot marken

Tidigare inlägg