Bild: Moa Alexandersson

Ändra riktning!

Publicerat: 2015-10-29   |  Leila Söderholm

Godkväll!

Så här på kvällskvisten kommer ett härligt tips för lite variation i träningen. Vi gör allt framåt hela dagarna och likadant när vi tränar. Då är det en bra idé att jobba i andra riktningar för att få kroppen att bli stark åt alla håll. Lägg in lite sidosteg i din promenad eller löprunda och jobba på att bli starkare i sidled.

Snabba steg i sidled är superbra träning och jobbigare än du kan ana!

Variera så mycket du kan, det är nyckeln till en allsidig kropp. Så tänk på det nästa gång du kör konditionspass, försök göra några av övningarna i sidled!

Kram Leila

Bild: Moa Alexandersson

Använd parkbänken - Gör utfall!

Publicerat: 2015-10-27   |  Leila Söderholm

Hej på er där ute!

Hoppas ni njuter lika mycket som jag av hösten :)

Om du är ute och går, springer eller bara råkar passera en parkbänk, stanna då och träna lite! All träning som blir av är bra, även om det blir några minuter här och där så är det alltid 100% mer än om du struntar i det.

Det är bara fantasin som sätter gränser för vad som går att göra, nu ska du få ta del av mina bästa övningar att göra på en parkbänk.

I mitt förra inlägg visade jag stepup på parkbänk, missade du det inlägget?
Här kan du läsa det!

Idag ska jag visa er enbensutfall. Sätt upp din bakre fot med fotryggen i bänken, ta ett stort kliv fram och sjunk rakt ned med kroppen så att du böjer både det bakre och främre benet. Tänk dig att du har ett äpple på huvudet som ska ligga kvar genom hela övningen, håll överkroppen rakt upp och spänn din mage!

Gör 10 utfall och byt ben. Upprepa gärna så att du får ihop 3 varv och 30 utfall per ben.

Nästa del i Parkbänksövningar är Sidostep!

Ha en superbra dag allihopa, och glöm inte att njuta av höstluften!

Kram Leila

Bild: Moa Alexandersson

Plocka äpplen = Träning

Publicerat: 2015-10-23   |  Leila Söderholm

Hallå där!

Hör du till dem som har lyckan att ha en egen trädgård? Grattis! Du har världens bästa gym på hemmaplan.

Gör ett benböj varje gång du plockar ett äpple!

Förutom att det blir fint i trädgården så får du frisk luft, du tankar dagsljus. Dessutom visar undersökningar att trädgårdsarbete gör oss lyckliga efteråt. Det är också ett glimrande sätt att låta hjärnan vila från vardagliga bekymmer, jobbtankar och stress. Har du ingen egen trädgård så erbjud dina tjänster till någon som har en och som inte hinner med den.

Nu är det hög tid att kratta löv och plocka upp fallfrukt eller skörda från träden. Ett tips från mig som jag alltid använt mig av själv är att utnyttja trädgårdsarbetet till att träna samtidigt. Jag har sju äppelträd i min trädgård och när jag plockar fallfrukt så gör jag ett benböj varje gång jag tar upp ett äpple. När skottkärran är full så kör jag för full fart till komposten och tömmer där, full fart tillbaka och fortsätt att göra benböj.

Så snart jag har tillräckligt med löv ska jag visa hur du kan träna när du krattar löv. Njut av dina äpplen och musta dem om du har för många. Jag använder vår must dagligen i smoothies och som dryck till barnen. 
Så ut i trädgården och samla energi vettja!

Frossa i 16 härliga recept med äpplen

Kram Leila

Tidigare inlägg