Bild: Moa Alexandersson

Äg din trappa - Två steg i taget

Publicerat: 2015-11-26   |  Leila Söderholm

Hoppas det gick bra att springa med snabba fötter och ett trappsteg!

Nu lägger vi till två trappsteg,så då måste du ta ett större steg och jobba mer aktivt med lår och rumpa. När du tar dig uppför trapporna försök då att hålla samma tempo hela vägen eller öka. 

Sätt nu ihop de här två övningarna, börja med att göra ditt bestämda antal av enkla trappsteg och fortsätt med två trappsteg, och som tidigare bestäm innan hur många gånger du ska ta dig upp! Gå ner för att hinna andas och minska risken för att halka.



Nu har du ett riktigt bra pass framför dig, kom ihåg att äga din trappa och våga ta i för att öka pulsen!
Kram Leila
Bild: Moa Alexandersson

Äg din trappa - Snabba fötter

Publicerat: 2015-11-24   |  Leila Söderholm
Hej på er!

Trappor är det bästa jag vet. Har jag dåligt med tid eller bara vill öka pulsen lite extra och jobba med mina ben och rumpa på ett helt annat sätt, då använder jag trappor. Det är viktigt att vara varm innan du gasar på, så gå upp och ner för trapporna i ca 5 minuter. 

Nu är det dags att börja öka farten. Bestäm dig hur många gånger du ska upp för trapporna. Är trapporna långa så är fem gånger är helt ok, är de korta så 15 gånger bättre. 

Ta ett trappsteg i taget och håll ett högt tempo på fötterna, pendla med armarna så det känns naturligt och håll samma fart hela vägen uppför. Gå ner och börja om igen.

Testa om du kan öka tempot för varje intervall. Det här ger dig bättre kondition, ökar din förbränning och ger dig starkare muskler. Att det går snabbt är bara en bonus!

 

 

Kör hårt och glöm inte att stretcha!

Kram Leila
Bild: Moa Alexandersson

Multicirkel för benen - För parkbänken

Publicerat: 2015-11-19   |  Leila Söderholm

Hej på er!

Ett sista multipass för ben - en snabb liten pulshöjare. När du inte vet vad du ska hitta på så använd dig av denna lilla jobbiga men effektiva cirkel.


Börja med enbensutfall (så här gör du utfall) på höger ben 10 st - vänd dig om och hoppa upp på bänken landa med mjuka knän och gör ett benböj. Hoppa ner väldigt mjukt och landa med lätt böjda knän. Sätt dig ner i ett benböj och hoppa upp igen. Glöm inte att köra med vänstersidan också!

Vill du veta hur du gör benböj så klickar du här!

Gör det som fungerar för dig, chansa aldrig utan börja med vanliga benböj och utfall om du inte vill eller kan hoppa.

Nu kör vi! Kram Leila
Tidigare inlägg