Leila Söderholm vardagspuls blogg
Leila Söderholm

Leila Söderholm är hälsoinspiratör och personlig tränare. Här bjuder hon på sina bästa knep för att få in träning i vardagen.

Leila tränar utomhus mitt i ett stepup-steg Bild: Leila Söderholm

Gå ut och njut!

Publicerat: 2016-02-28   |  Leila Söderholm

Nu när det är så härligt väder ute finns det ingen anledning att inte gå ut och träna och fånga in de där endorfinerna jag pratade om i tidigare inlägg! Så nu ska du få en till övning i serien: stepup!

Stå nära bänken och kliv upp med höger ben, försök att hålla kroppen och höften så rak som möjligt och känn hur du jobbar med lår och rumpa. Kliv ner och byt ben. När du känner dig säker så ökar du tempot men glöm inte att sträcka ut kroppen helt när du kommer upp på bänken.

Gör 20 st och upprepa i 4 varv totalt.

Lägg ihop övningen med de de tidigare övningarna kick åt sidan, utfall och sprintsteg!

Träna dina ben och få upp pulsen!

När du tränar ben som är stora muskelgrupper så måste hjärta och lungor också jobba vilket förbättrar din kondition och ökar din förbränning.

Korta benpass med högt tempo har alltså en stor effekt på hela kroppen.

Ut och njut! Kram från Leila
Leila tränar utomhus och gör sprintsteg med armarna lutande på en parkbänk Bild: Leila Söderholm

En perfekt pulshöjare

Publicerat: 2016-02-27   |  Leila Söderholm

Att träna utomhus ger en speciell lyckokänsla och ännu mer på vintern. Det är så otroligt skönt att komma hem och in i värmen efter att ha varit ute och tränat. Rörelse utomhus skapar enorma endorfin kickar som gör dig lugn, nöjd och glad. Så, är du ute och går eller springer -stanna vid en busshållplats och gör övningarna i denna serie, ett perfekt benpass och pulshöjare i ett!

Sprintsteg på parkbänk

Stå nära bänken och kliv upp med höger ben, försök att hålla kroppen och höften så rak som möjligt och känn hur du jobbar med lår och rumpa.

Kliv ner och byt ben. När du känner dig säker så ökar du tempot men glöm inte att sträck ut kroppen helt när du kommer upp på bänken.

Gör 20 st och upprepa i 4 varv totalt.

Ihop den här övningen med med Kick åt sidan och utfall så har du plockat ihop ett helt träningspass!

Kram från Leila
Leila och hennes starka gäng sitter i en soffa i lila tshirts från cancerfonden, Leila har en vit blus. Bild: Cancerfonden

Februari är snart slut - men vi fortsätter

Publicerat: 2016-02-24   |  Leila Söderholm
Februari och cancermånaden börjar att gå mot sitt slut.

Det betyder inte att vi ska sluta uppmärksamma cancer, tvärtom ska vi använda det vi lärt oss för att jobba vidare.

Varje cancerfall påverkar livet för så många människor och vi måste tillsammans göra vad vi kan för att besegra denna hemska sjukdom. Jag och många med mig har valt att bli månadsgivare till Cancerfonden och jag hoppas att min historia kan få fler att göra det livsviktiga valet.


Dessa människor som har betytt mycket för mig under min cancerresa.

Länk till cancerfondens bli månadsgivare.

Under februari månad har jag delat min cancerresa, vill du läsa mina tidigare inlägg i ämnet hittar du dem här:
Ett jobbigt besked
Operationer och behandlingar
Vilken tur att hjärnan är så lättlurad

Ta hand om er, kramar från mig!
Tidigare inlägg