Bild: Moa Alexandersson

Öka konditionen på dina villkor

Publicerat: 2016-04-29   |  Leila Söderholm

Om du inte kan eller vill springa så använder du en crosstrainer, roddmaskin, cykel och jobbar på samma sätt som jag beskrivit till löpband! Det är bara att pressa upp tempot och höja motståndet så kör du samma intervaller som när du springer. Låt inget hindra dig utan använd den typ av utrustning som passar dig idag. Du kanske har en skada eller känner dig bekväm med en specifik maskin då använder du den. 

Glöm aldrig att tacka dig själv efter att du kört igenom ett pass!! Krama dig själv, klappa dig på axeln eller något annat som gör dig glad och tacksam för att du tar hand om din kropp!

Bild: Moa Alexandersson

Effektiv övning för en stark rygg

Publicerat: 2016-04-22   |  Leila Söderholm
Den här övningen får du med nästan hela överkroppen, alltså bålen. Jag kanske har sagt det tidigare men det tål att upprepas, bålträning är viktigt. Bålmuskulaturen innefattar rygg, mage, höft och skuldror. Dessa muskler ger dig bättre hållning samt att bålmuskulaturen skyddar ryggen och håller dig frisk från skador! Vi använder bålmuskulaturen i nästan alla vardagssysslor. Kan du komma på någon syssla då du inte (omedvetet som medvetet) aktiverar musklerna i din överkropp? 
Nu till själva övningen: Magen uppåt och kroppen rak som en planka med bålen aktiverad. Stå på hälarna och dra armbågarna bakåt så att kroppen nästan ställer sig upp och ryggen jobbar, spänn till mellan skulderbladen i slutpositionen. Räta ut armarna långsamt och bromsa rörelsen. 
Viktigt att tänka på när man använder sig av TRX-band är att alltid se till att banden är sträckta, om de någon gång under övningen blir slaka har du gått upp för långt - förflytta då dina fötter längre fram för att undvika att det händer och var fokuserad under hela övningen! Anledningen till att banden inte ska bli slaka är att man då hinner slappna av i musklerna och effektiviteten och fokuseringen på övningen är borttappad. 
 
Här jobbar du med: Bröstrygg (skulderbladspartiet), armar, baksida axel och bålen.  
You rock! Kram Leila
Bild: Moa Alexandersson

Vill du ha en stark mage?

Publicerat: 2016-04-20   |  Leila Söderholm

Som ni har märkt finns det en liten serie med hur ni kan använda er av barnens (eller din egna) skateboard för träning också! Här kommer en personlig skateboard-favorit!

Sätt båda fötter på Skateboarden och ställ dig i plankposition med händerna i golvet. Rulla nu in skateboarden under din kropp genom att dra in knäna mot magen. Enormt jobbigt och supereffektivt! Här jobbar du med hela kroppen men främst bålens alla muskler.

Kör 15 repetitioner tre gånger och lägg ihop ett helt program med tidigare övningar.

De tidigare skateboard-övningarna hittar du här:

Djupa utfall

Knäböj

Kör hårt! - Leila

Tidigare inlägg