Bild:

Trixar din axel? Axelskolan del 2 kommer här!

Publicerat: 2016-05-31   |  Leila Söderholm

Nu kommer andra delen av axelskolan som kommer leda dig genom olika övningar som stärker dina axlar! Missade du första delen? Ingen fara, klicka här!

Ibland kan det vara bra på att fokusera på de små musklerna och försöka att hålla våra leder på plats.

  

Den här övningen är otroligt bra för den lär dig dina invanda rörelsemönster, åker din högra axel alltid upp så lär du dig att kontrollera den så att den stannar kvar.

Gör så här:

Ställ dig mot väggen och tryck in ländryggen och axlarna mot väggen. Med raka armar och utan att flytta på någon del av kroppen så sänker du höger arm och höjer vänster så att de båda slutar mot väggen. Försök att räta ut dina armar så mycket du kan. Jobba på att hålla hela kroppen still under hela rörelsen. Här jobbar du med att kontrollera din hållning, aktivera din bål och du kommer känna ur ryggens muskler och axlarna arbetar för att hålla allt på plats. Fokusera på att hålla hela kroppen så still som möjligt.

Antal: 10 x 3

Stor kram!

Bild: Moa Alexandersson

Bryta rutiner och skapa nya

Publicerat: 2016-05-27   |  Leila Söderholm

Att skapa en vana brukar i många livsstilstexter dras vid en gräns av 21 dagar. Många sätter sig dock emot denna ”magiska gräns”, då det för det första är högst individuellt och helt beroende på tyngden av din nya vana eller vilken typ av rutin du vill bryta. Vissa säger 21 dagar, andra säger 7 och några påstår att det är 66 dagar som gäller.

Tillexempel behövde en person 254 dagar på sig att skapa en rutin som innebar 5 situps före frukost, varje dag. Men att skapa en vana som innebär att dricka ett glas vatten innan frukost bara kräver en vecka.

Helt enkelt är det viktigaste att hitta en målrutin som är rimligt för dig och absolut inte ge upp när du väl har påbörjat din nya rutin. I slutändan handlar dessa rutiner om dig själv och att nå dina egna mål, inte att tävla mot vem som har bäst rutiner i livet. Det är DU som vinner på att skapa positiva mönster i din vardag!

Så använd helgen till att reflektera över vilka rutiner du har, vilka är positiva och vilka är negativa? Skriv ner dem på ett papper och bestäm vilka du vill behålla och vilka du succesivt vill arbeta bort. Sedan är det bara att ta första steget och börja förändra det som tynger ner din vardag!

Kram 

Bild:

Axelskada? Nu börjar min axelskola!

Publicerat: 2016-05-23   |  Leila Söderholm
Den här övningen hjälper dig att öppna upp i bröstet och flytta bak din axlar på plats. Du aktiverar bröstryggen och garanterat kommer du att känna hur det nästan svider i musklerna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gör så här: 

Ställ dig mot en vägg, försök att trycka in ländryggen mot väggen genom att dra in naveln och aktivera magen. 

Nu ska du jobba med armarna mot väggen. Försök se till att dessa fyra punkter har kontakt med väggen genom hela övningen: armbågarna, baksida axel, handryggen och ländryggen. 

Kram!

Tidigare inlägg