Leila Söderholm vardagspuls blogg
Leila Söderholm

Leila Söderholm är hälsoinspiratör och personlig tränare. Här bjuder hon på sina bästa knep för att få in träning i vardagen.

magträning, core, mage, plattmage, sommarmage, beach, leila söderholm Bild: Moa Alexandersson

Corepasset för din mage

Publicerat: 2016-06-27   |  Leila Söderholm
Corepasset del 3 hittar ni här nedan! 

Har ni missat de tidigare passen hittar ni dem här:
Pass 1
Pass 2

Som tidigare får ni använda passet hur ni vill! Vill ni skriva ut det och sätta det på kylskåpet för att bli påmind om att gå att köra passet, kanske vill du memorera det i huvudet? Vill du köra passet en gång i veckan? Eller kanske tre eller fem? Du bestämmer helt själv hur passet ska användas. All träning är bra träning! 

Nu kör vi! 

Stor Kram
Leilas axelskola - skadad axel - axelövningar Bild:

Sista delen i axelskolan - Håll axeln i led

Publicerat: 2016-06-21   |  Leila Söderholm

Här kommer sista inlägget i axelskolan, men kom ihåg att du kan fortsätta göra dessa övningar själv. Försök att göra det regelbundet och håll musklerna kring axeln i trim!

Rotationcuff

 

Rotatorcuff är en grupp muskler som ansvarar för olika rotationer av din arm och ansvarar för att hålla leden på plats. De kan lätt bli svaga, skadade och ge upphov till smärta. Du kan träna dem på olika sätt på gymmet men det går också alldeles utmärkt att göra det hemma.

Gör så här:
Håll armbågen i midjan och rotera ut armen från kroppen utan att armbågen sticker för lång ut från din midja. Försök att hålla vinkeln på armen genom hela rotationen. Bromsa rörelsen tillbaka.

Vill du bli påmind om vilka som var de tidigare övningarna i skolan? Kika här:
Leilas Axelskola - Rörligare bröstkorg
LeilasAxelskola - Problem med skulderbladen?
Trixar din axel - Axelskolan del 2 kommer här
Axelskada? Nu börjar min axelskola!
Skadad axel? Följ min axelskola!

Keep up the good work där ute!

Kramar Leila

Delad träning är dubbelt så bra. Bild: Johnér

Har man kul blir träningen lättare

Publicerat: 2016-06-16   |  Leila Söderholm

 Allt blir lättare om man tillåter sig att ha lite roligt samtidigt.

Tillexempel när du är ute och springer, kanske kör du lite intervaller eller springer i din trappa (som du äger) så kan du stanna upp och hoppa lite. Det blir lite som en lek och musklerna får lite aktiv vila från löpningen! 
     
Djupa hopp
Ställ dig med fötterna brett i sär och gå ner så djupt som dina knän klarar av - sedan hoppar du små hopp upp och ner, försök att hålla samma vinkel på benen genom hela hoppen.
 
     
Vanliga hopp
Om du känner att dina muskler är för trötta efter löprundan och behöver skakas av lite ordentligt kan du testa den här varianten istället. Ställ dig med fötterna nära varandra och hoppa upp så högt du kan och landa med fötterna brett isär, hoppa sedan så högt du kan och landa med fötterna i ursprungsläge. 
Gör detta 12 gånger eller i en minut, bestäm dig innan du börjar hoppa hur länge du ska hålla på! 

Kram på er!

Tidigare inlägg