Leila Söderholm vardagspuls blogg
Leila Söderholm

Leila Söderholm är hälsoinspiratör och personlig tränare. Här bjuder hon på sina bästa knep för att få in träning i vardagen.

rygg, triceps, biceps, dips, leila söderholm Bild: Moa Alexandersson

Fyll din promenad med extra mjölksyra

Publicerat: 2016-07-26   |  Leila Söderholm

Det här med att passa på att köra lite styrka när du är ute och går eller springer/joggar har jag pratat om tidigare! Det finns många fördelar med det, bland annat är din kropp ordentligt uppvärmd och redo för styrkeövningar och det är också tidseffektivt! Så leta upp en bra slinga där det finns en parkbänk här och där.

När du har hittat en så bra bänk kan du passa på att köra lite dips för att ge armarna en omgång också!

  

Placera händerna höftbrett, och sänk kroppen genom att böja armbågarna. Viktigt att tänka på i denna övning är att se till att armbågarna går rakt bak när du böjer dem, alltså de får inte vinklas utåt. Tänk på att brösta upp dig och jobba med axlarna sänkta. 

Kör hårt!
Leila

 

Utmana dig själv - Träna på olika nivåer

Publicerat: 2016-07-24   |  Leila Söderholm

Vi har i bloggen tidigare gått igenom hur du ska utföra armhävningar, klicka här för att komma till armhävningsskolan! Jag vill tipsa er om att armhävning går att göra på så många olika sätt. Du kan utmana dig genom att placera händerna och fötterna på ett upphöjning.

  

I denna variant ligger ryggen i en brantare vinkel vilket påfrestar axlarna snäppet mer än i nästa bild. Känns efter först i dina axlar och hur det känns när du utför övningen! Testa dig fram och se vad som passar dig.

  

Detta göra att du kan gå ner djupare med kroppen och du når då nya muskler i ryggen än vid en vanlig armhävning. Det är också väldigt bra att låta bröstmuskulaturen jobba i sin fulla längd, så att du får en bra rörlighet i bröstet. 

Har du inte möjlighet att placera både fötterna och händerna likt detta kan du givetvis enbart ha händerna eller fötter placerade högre, det utmanar också nya muskler i din rygg!

Tänk på att om du har axelproblem bör du vara försiktig med denna övning - gå bara så långt som det känns ok i övningen. 

Kram Leila

 

jägarsits, lår, sommarben, leila söderholm Bild: Moa Alexandersson

Smygträna benen med jägarsitsen!

Publicerat: 2016-07-21   |  Leila Söderholm
Vart du än är så kan jägarsits utföras!

Jag fick ett tips från en utav er som smygtränade tillsammans med sin familj på tunnelbanan genom att göra jägarsitsen mot glasrutorna vid dörrarna. Då blir det en lek tillsammans med familjen samtidigt som allihopa väckte musklerna, vid en situation då man som oftast bara sitter ner. Lek vidare med den här tanken, se dig omkring - vart mer kan man göra jägarsits någonstans?

Dela gärna med dig av dessa idéer i gruppen "smygträna" på Facebook. Facebook gruppen är till för att peppavarandra att smygtäna lite hela tiden i vardagen! Gruppen är fylld med massa härliga tips från hela landet - har du någon smygträning i din vardag? Dela med dig till oss andra så kommer vi snart vara starkast i Sverige! 

Nu kör vi! 
Tidigare inlägg