Bild: Leila Söderholm

Armhävningar, sit-ups, järgarvila – och ett step-test

Publicerat: 2015-09-07   |  Leila Söderholm

Vår hälsofamilj från Mjölby består av Caroline (Carro) 39 år, Joakim (Jocke) 46 år och Saga 11 år.
Familjen bor i Mjölby i ett mysigt hus med stor trädgård, Carro har sin nystartade verksamhet i källaren (och bloggar om hälsoresan här på vardagspuls.se).
 
När Carro såg att vi sökte en familj så kände hon att det var precis vad de behövde för att komma igång tillsammans alla tre. Att ha ett gemensamt mål svetsar samman familjen ännu mer och om målet är bättre hälsa, bättre kondition och bättre matvanor så är det viktigt att alla är med på tåget.
 
Carro rör på sig mycket eftersom familjen har två hundar som behöver komma ut och få motion. Däremot så behöver hon öka sin kondition, bli starkare och tappa vikt för att må bättre.
När Carro har försökt sig på att springa så upplever hon att hon kommer 100 meter, sen måste hon stanna för att flåsa som värsta djuret. På Carros önskelista ligger bl a att kunna springa men för att komma dit så börjar vi med att träna upp styrka och kondition.
 
Leila visar. Jocke ser skeptisk ut.Jocke har ingen övervikt men känner sig svagare och har tappat sin träning helt. Jocke har (enligt Carro) en tendens att ta i för mycket så att hans träningsambitioner oftast stoppas av olika skador.
 
Saga dansar en gång per vecka och älskar sin dans, hela familjen kommer att må bra av att röra sig tillsammans och förbättra sina matvanor samt byta ut socker och annat lätt
 
När jag träffade familjen i Mjölby så hade de redan träffat vår dietist Sofia Antonsson som gett dem inspiration och förslag till nya matvanor. Min uppgift är att alltid säkerställa vad de vill åstadkomma för förändringar i livet och framför allt varför de vill göra den förändringen. Carro fick i uppgift skriva upp sina tre största varför och återkomma till dem varje gång det känns tungt eller motigt.
 
Familjen (Carro & Jocke) fick göra ett steptest för att se hur deras konditionsvärde ser ut. Steptest är ett enkelt test som alla kan göra hemma med hjälp av ett trappsteg eller en stepbräda. Testet ger en bra indikation på skillnaden på din kondition när du startar en förändring och när det gått en tid och du gör testet igen. Carro och Jocke kommer att testas igen i December för att se hur värdet förändrats.

Här hittar du step-testet om du vill göra det själv
 
Vi gjorde också olika styrketester:
Armhävningar: Max antal (så många man orkar med rätt teknik) med bröstet nära marken.
Situps med händerna på låren: Max antal.
Jägarvila: Max tid.
 
Familjen har fått träningsprogram av mig och är i full gång, det går jättebra.
Ikväll träffas vi i studion och då har de varit igång i 2  veckor.