Bild: Moa Alexandersson

Bryta rutiner och skapa nya

Publicerat: 2016-05-27   |  Leila Söderholm

Att skapa en vana brukar i många livsstilstexter dras vid en gräns av 21 dagar. Många sätter sig dock emot denna ”magiska gräns”, då det för det första är högst individuellt och helt beroende på tyngden av din nya vana eller vilken typ av rutin du vill bryta. Vissa säger 21 dagar, andra säger 7 och några påstår att det är 66 dagar som gäller.

Tillexempel behövde en person 254 dagar på sig att skapa en rutin som innebar 5 situps före frukost, varje dag. Men att skapa en vana som innebär att dricka ett glas vatten innan frukost bara kräver en vecka.

Helt enkelt är det viktigaste att hitta en målrutin som är rimligt för dig och absolut inte ge upp när du väl har påbörjat din nya rutin. I slutändan handlar dessa rutiner om dig själv och att nå dina egna mål, inte att tävla mot vem som har bäst rutiner i livet. Det är DU som vinner på att skapa positiva mönster i din vardag!

Så använd helgen till att reflektera över vilka rutiner du har, vilka är positiva och vilka är negativa? Skriv ner dem på ett papper och bestäm vilka du vill behålla och vilka du succesivt vill arbeta bort. Sedan är det bara att ta första steget och börja förändra det som tynger ner din vardag!

Kram