Bild: Moa Alexandersson

Effektiv övning för en stark rygg

Publicerat: 2016-04-22   |  Leila Söderholm
Den här övningen får du med nästan hela överkroppen, alltså bålen. Jag kanske har sagt det tidigare men det tål att upprepas, bålträning är viktigt. Bålmuskulaturen innefattar rygg, mage, höft och skuldror. Dessa muskler ger dig bättre hållning samt att bålmuskulaturen skyddar ryggen och håller dig frisk från skador! Vi använder bålmuskulaturen i nästan alla vardagssysslor. Kan du komma på någon syssla då du inte (omedvetet som medvetet) aktiverar musklerna i din överkropp? 
Nu till själva övningen: Magen uppåt och kroppen rak som en planka med bålen aktiverad. Stå på hälarna och dra armbågarna bakåt så att kroppen nästan ställer sig upp och ryggen jobbar, spänn till mellan skulderbladen i slutpositionen. Räta ut armarna långsamt och bromsa rörelsen. 
Viktigt att tänka på när man använder sig av TRX-band är att alltid se till att banden är sträckta, om de någon gång under övningen blir slaka har du gått upp för långt - förflytta då dina fötter längre fram för att undvika att det händer och var fokuserad under hela övningen! Anledningen till att banden inte ska bli slaka är att man då hinner slappna av i musklerna och effektiviteten och fokuseringen på övningen är borttappad. 
 
Här jobbar du med: Bröstrygg (skulderbladspartiet), armar, baksida axel och bålen.  
You rock! Kram Leila