Grodhopp

Publicerat: 2015-12-11   |  Leila Söderholm
God morgon på er där ute!

Det finns många bra övningar somdu kan göra i en trappa eller
på plan mark om trappan känns som ett för stor steg att ta.

Vill du förbättra din kondition och verkligen få musklerna att jobba ordentligt så är grodhopp en otroligt bra övning. När du hoppar så är musklerna tvungna att arbeta explosivt. 

Våra explosiva muskelfibrer har en tendens att bli svagare med åldern eftersom vi gör färre explosiva moment i vår vardag ju äldre vi blir. Det är alltså väldigt bra att lägga in lite hopp eller övningar som du gör lite snabbare (om du inte kan hoppa) i din träning för att behålla dina explosiva muskelfibrer starka. 

 Gör så här: Använd armarna i en pendelrörelse för att hoppa längre och högre. Hoppa uppför trappsteget och landa med mjuka knän i ett knäböj. Ta direkt sats och hoppa uppför nästa trappsteg, när du är upp så vilar du och går ner för trappen. Bestäm innan hur många gånger du ska upp för trappen Grodhoppandes! 

Lycka till och glöm inte att du måste vara varm när du gör grodhopp så starta gärna med snabba fötter i trappen så att kroppen är uppvärmd. 

Kram