Bild: Leila Söderholm

Lär dig göra en armhävning – steg 1

Publicerat: 2015-09-18   |  Leila Söderholm
Kategori: Hälsa

Var det längesen du gjorde en armhävning eller har du kanske aldrig gjort någon? Då kan det vara bra att börja från början och prova dig fram för att hitta rätt nivå för dig.

Det lättaste är att börja stående mot en vägg, tänk dig att du spänner hela kroppen och lutar dig framåt och tar i väggen med dina händer. Kroppen ska vara rak som en planka och för att få den att bli en planka så måste du spänna magen och hela bålen, även rumpan.

Luta dig nu mot väggen genom att böja armarna och bromsa rörelsen när du har näsan mot väggen.
Pressa dig upp till raka armar igen och håll i din kropp så att det är spikrak.

Armhävning mot vägg, svårare alternativ.

Om du flyttar in fötterna lite närmare väggen och tänker på att spänna magen ordentligt, så passar den här övningen även dig som är relativt nybliven mamma. Ett perfekt sätt att börja aktivera dina magmuskler och också jobba med överkroppen! 

Armhävning - Steg 1 (enklare versionen)

Gör 10 st och vila, upprepa 3 gånger så att du får ihop 30 st armhävningar.
2 gånger per vecka gör du dina armhävningar. 

Tänk så här, man måste alltid börja någonstans och nu börjar vi med den här enkla varianten av armhävningar. Kul att du är med! Håll utkik efter nästa steg i armhävningsskolan!

Kram Leila