Bild: Vardagspuls-Tobbe

Leilas handduksträning

Publicerat: 2015-03-10   |  Leila Söderholm
 

Ett av de bästa sätten att träna är att använda en handduk eller en sjal. Du behöver inga redskap, du behöver inget stort utrymme och det tar väldigt kort tid. Jag garanterar att om du gör det här passet i 10 minuter så har du darrande armar efteråt. Nästan så att jag vågar lova att du efter 5 minuter kan känna darrningarna komma:).

Ta din Sjal (eller vad du har till hands, slips, strumpbyxor eller en sladd). Håll händerna bredare än axelbrett och så drar du isär sjalen som om du försöker slita sönder den. Dra så hårt du kan, du bestämmer själv hur jobbigt det ska vara.  Glöm inte spänna din mage.

 

Bakom huvudet:
Sänk händerna med sjalen bakom huvudet samtidigt som du drar isär sjalen så mycket du kan. Upp till raka armar igen.
Upprepa 10 ggr. Tänk på att hålla ditt huvud rakt så att du inte skjuter fram det. Här jobbar du med Triceps och bröstryggen.
Bröstet får en skön stretch och axlarna får den rörlighet de behöver.

 

 

Framför huvudet:
Dra isär sjalen allt vad du kan. Sänk händerna och stanna med sjalen vid hakan, pressa upp igen till raka armar.
Upprepa 10 ggr. Här jobbar du med Triceps, baksida arm och får en bra rörelse i axlarna

I Vardagspuls inslag från Växjö och undersköterskorna som tränar finns ett inslag med mera handduksträning.