Bild: Moa Alexandersson

Med en dörr eller ett träd

Publicerat: 2016-03-13   |  Leila Söderholm
TRX

är en perfekt variant av instabil träning där träningen blir väldigt funktionell, eftersom stora delar av kroppen måste med och samverka för att du ska kunna behålla positionen. När du gör en TRX övning jobbar du till stor del med din inre kärna och du jobbar med stora muskelgrupper för få en bra hållning i hela kroppen samtidigt som du gör en rörelse som punktmarkerar en speciell muskel.

Armhävning med TRX slingor

Gör såhär: Ha händerna bredare än axelbrett, placera fötterna så att du känner att du står stabilt. Just här använder jag en dörr och kan då ha fötterna mot dörren för att få stöd. Om du hänger din TRX i ett träd kommer fötterna vara fria, vilket går lika bra, då kanske du måste bredda fötterna till en början för att hålla balansen. Spänn din mage och se till att kroppen är rak som en planka, sänk din kropp och låt armbågarna sträva utåt och uppåt, kom ner så långt du kan (om du inte har axelproblem) och pressa dig upp igen till raka armar. Det du ska tänka på är att bibehålla den här raka fina kroppen i hela övningen och känna att du verkligen spänner din hela mage! Vill du göra det tyngre så förlänger du slingorna, så att lutningen ökar och punktmarkerar en eller flera muskler.

Gör 4 x 10 repetitioner

Kram från Leila