Bild:

Sista delen i axelskolan - Håll axeln i led

Publicerat: 2016-06-21   |  Leila Söderholm

Här kommer sista inlägget i axelskolan, men kom ihåg att du kan fortsätta göra dessa övningar själv. Försök att göra det regelbundet och håll musklerna kring axeln i trim!

Rotationcuff

 

Rotatorcuff är en grupp muskler som ansvarar för olika rotationer av din arm och ansvarar för att hålla leden på plats. De kan lätt bli svaga, skadade och ge upphov till smärta. Du kan träna dem på olika sätt på gymmet men det går också alldeles utmärkt att göra det hemma.

Gör så här:
Håll armbågen i midjan och rotera ut armen från kroppen utan att armbågen sticker för lång ut från din midja. Försök att hålla vinkeln på armen genom hela rotationen. Bromsa rörelsen tillbaka.

Vill du bli påmind om vilka som var de tidigare övningarna i skolan? Kika här:
Leilas Axelskola - Rörligare bröstkorg
LeilasAxelskola - Problem med skulderbladen?
Trixar din axel - Axelskolan del 2 kommer här
Axelskada? Nu börjar min axelskola!
Skadad axel? Följ min axelskola!

Keep up the good work där ute!

Kramar Leila