Bild: Moa Alexandersson

Vill du förbättra din simteknik?

Publicerat: 2016-06-02   |  Leila Söderholm / Moa Alexandersson
Hej på er!

Nu när det är så himla skönt väder ute är jag kanske inte ensam om att vilja svalka ner mig i en pool? Då kanske man vill dra ett simpass, två flugor i en smäll, eftersom utomhusbassängerna har öppnat upp! Eftersom jag själv inte simmar så ofta frågade jag min kollega Moa som är gammal simmare om hennes topp tips för oss som vill få effektivare simpass.

Låt oss höra vad hon har att säga!

 

Jag heter Moa och har simmat sedan jag var 6 år och har tävlat mellan 9 års ålder till att jag var 18 och jag var tvungen att välja mellan skolan eller simningen. Jag tycker givetvis att simning är den absolut bästa träningsformen och vill förmedla min kärlek till simningen, dels genom att förklara varför jag gillar det så mycket men även ge knep som kan göra simningen mycket roligare! Nu kör vi.
Simningen blir lite som terapi för mig, för när jag simmar hinner jag inte tänka på något annat än vad som händer i bassängen. Jag räknar antal längder, hur många armtag jag tar per längd och hur många armtag jag ska ta innan jag ska andas igen. Det finns inte plats för att tänka på jobbet eller plugget eller andra saker som kan kännas stressiga i vardagen. Det enda som snurrar runt är olika siffror och det enda jag hör är vattnet som brusar runt öronen. Det är därför jag älskar simning.

 

Nu kommer mina tips för att det ska bli en liten utmaning i bassängen! 
Till er som simmar bröstsim:

1. Tänk på att spänna magen, då sjunker inte kroppen och vattenmotståndet blir mindre. Du orkar simma längre och simningen blir effektivare.

2. Spänn inte handflatorna!

                 

    Om handen är som på första bilden sipprar allt vatten genom handen och du kommer ingenstans. Samtidigt som när handen är likt bild 2 skapar du jättemycket onödigt vattenmotstånd och du blir trött.

                               

    Men om handen är likt den sista bilden så ”greppar” du vattnet bra. Lite vatten sipprar igenom och lite stannar kvar i handflatan vilket gör att du kan ”dra” dig fram i vattnet.
    Det är dock viktigt att du inte låter fingrarna inte fladdrar omkring utan är fasta.

3. Var inte rädd för att doppa hakan i vattnet, försök att inte spänna nacken utan låt hakan vila naturligt på vattenytan. Detta gör att du dels inte blir så trött i nacken, men även rakare i kroppen. Denna punkt hör alltså lite ihop med punkt ett då detta hjälper dig att hålla en diagonal hållning i vattnet och simningen blir effektivare och enklare.

Till er som simmar crawl (eller frisim som jag kallar det):

1. Det är jätteviktigt att greppa vattnet för att utveckla sin simning. Jag brukar säga att man kan jämföra simning med att klättra upp för en klättervägg. Tänk dig att du tar tag i en klump på väggen och sedan drar dig upp för att greppa en nu klump med andra handen. Den första handen är ju då kvar på exakt samma klump som du greppade för någon sekund sedan, eller hur? Exakt så är det med simning, där man sätter ner armtaget är på exakt samma ställe i slutet av armtaget - man har bara dragit sig fram i vattnet. 

2.Det berömda S:et. När du drar handen i vattnet tänk dig att du att handen ska åka som i ett S. Detta gör att man greppar vattnet bättre än om man bara drar igenom handen rakt igenom som ett rakt sträck. Vad gäller hur handen ska vara kan ni titta på punkt två för bröstsim!

3. Försök ta så långa armtag som möjligt för att varje armtag ska bli så effektivt som möjligt. När handen bryter vattenytan ska den möta ytan så smidigt som möjligt. 

               

    • Om handen är som bild 1 så gör du dig själv en otjänst genom att du tappar all energi du får från farten som du får upp när armen är över ytan.
    • Om handen är som bild 2 glider du enkelt genom vattenytan och du maximalt med energi från farten som du får när armen är över ytan.

Sammanfattningsvis handlar simning att ta sig fram med minsta möjliga energipåfrestning, allt handlar om att greppa vattnet och att vara så smidig som möjligt i vattnet så man minimerar vattenmotståndet så mycket som möjligt.

Tänk också på att värma upp axlarna ordentligt genom att veva dem några minuter innan du hoppar ner i bassängen! Axlarna är simmarnas bästa vän!

Simma lugnt!