Bild: Moa Alexandersson

Ska du springa lopp i sommar?

Publicerat: 2016-07-09   |  Leila Söderholm

Ska du springa lopp i sommar? Då har du säkert redan koll på hur du ska förbereda dig. Men för dig som inte sprungit lopp innan så kommer här lite tips! 

Det är viktigt att du vänjer kroppen vid den höga mjölksyrenivån i kroppen som kommer finnas i din kropp under loppet. Spring intervaller i det tempot du planerat att springa ditt lopp i så vänjer sig kroppen. Men kom ihåg att börja i tid.

Det är också viktigt att värma upp kroppen ordentligt, så att den är redo att explodera när startskottet lyder. Som allt annat är det  induviduellt vilken/vilka övningar som passar just dig bäst. Så pröva dig fram med olika övningar när du tränar inför loppen och känn efter i din kropp hur den reagerar på olika typer. 

Exempel kan vara att jogga i 5-10 minuter i lugnt tempo och försök att aktivera ben och rygg/axlar genom att springa med höga knän och veva på armarna. Eller springa för sig och rör på musklerna för sig. Genom att göra detta är din kropp mjuk och flexibel inför loppet. Du kan även testa att strecha kroppen genom exempelvis dessa övningar: Vanliga utfall, sidoutfall och bål övningar. Eller kortare intervaller med högt tempo. 

Glöm inte att det är minst lika viktigt att vara förberedd psykiskt som fysiskt!

Ha en underbar sommar nu alla!

Kramar
Leila