Bild:

Sofias resa - Del 1

Publicerat: 2015-10-03   |  Leila Söderholm

Hej på er!

Nu ska jag berätta om första gången jag träffade Sofia, då vi började vår resa mot Lidingöloppet! Missade du inlägget om när Sofia sprang Lidingöloppet? Inga problem, du kan läsa det här

I Januari 2015 fick jag nöjet att träffa Sofia Ekblom i Mariefred för första gången. 
Vi i Vardagspuls familjen hade fått den ärofyllda uppgiften att coacha Sofia till att börja träna och ta hand om sin kropp och hälsa på bästa sätt. 

Vi sågs hemma hos Sofia i Mariefred, vi pratade och försökte bena ut vilka mål hon hade och åt vilket håll hon ville. Sofia hade ett väldig tydligt slutmål, hon ville springa Vårruset på 5 km i Maj. Löpning kändes som ett bra mål eftersom det var just det som Sofia kände inte gick alls. Hon kände sig tung, hade svårt att andas och kom bara några 100 meter innan kroppen sa ifrån.

Träning hemma hos Sofia och hennes barn
Träning hemma hos Sofia med hennes Max och Stella. 

Vi gjorde ett enkelt konditionstest, mätte, vägde och kollade status på Sofia. Allt för att kunna följa upp och konkret se vilka framsteg hon skulle göra under vår period tillsammans.

Steptest 1
Prova Steptestet själv hemma! 

Det är ett enkelt konditionstest som du kan göra själv hemma, allt du behöver är en stadig låda eller ett trappsteg

Det är enkelt! Mät höjden på trappsteget och lägg in det i programmet som du får länk till här. Följ rösten och kliv upp med höger fot när rösten säger höger (testet är på danska) följ efter med vänster fot och kliv ned igen. Upp med vänster fot följ efter med höger och ner igen följ röstens rytm och titta också på fötterna i programmet som rör sig i samma takt. Takten ökar för varje gång och på slutet går det riktigt snabbt. När du 4 gånger på raken kommit i otakt och inte hinner med så stoppar du testet. Missar du totalt och inte kommer in i tempot igen så avslutar du också testet. 

Nu kan du titta i tabellen och se hur du ligger till. Du går in på man eller kvinna, följ din ålder och se i var du befinner dig i tabellen. När vi använder tester så gör vi alltid två tester, det första innan vi börjar förändra träningen och jobba med konditionen och det andra för att se vilken förbättring vi har fått efter ca 2-6 månader.

Steptest schema

Gör testet redan nu i helgen, sen är det bara att börja springa! 

Jag önskar er en härlig helg!

Kram Leila