Annika Strömberg arla
Mamma-bloggen

Namn: Annika Strömberg
Familj: Man, 4-årig dotter och nyfödd son
Ålder: 41 år

Vill du ställa en fråga direkt till Annika? 
Då går det bra att mejla till annika@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Vad gör du till vardags? Jobbar med hälsofrågor på Arla.  

Tittar på: Mest på Barnkanalen just nu. Fåret Shaun är min favorit.   

Lyssnar på: Musik som går att sjunga med i, som Marit Bergman

Vanligaste vardagsmiddagen: Pasta och falafel med yoghurtsås och morötter.

Får positivt hög puls i vardagen av: Ultraljud, så fantastiskt att kunna se att allt ser bra ut och at bebisen växer som det ska!

Får negativt hög puls i vardagen av: Gå i trappor. 

Hur har jag förberett mig: Inte på något särskilt sätt. 

Om din mamma skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det? Envis, klok och duktig. Hon är helt opartisk!

Vilket är ditt bästa vänta-barn-tips? Ät ordentligt och drick gärna mjölk till maten. 

Vad slinker alltid ner när du handlar? Ost, kvarg och kanske lite nötter.

När jag ska lyxa till det: Går jag gärna ut och äter. 

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag se till att hemkunskap och idrott får utökad tid och mer resurser. 

Tanken är att den här bloggen ska handla om livet efter förlossningen. Om barn, mat till barn och mat till nyblivna mammor. Jag är inte dietist och inte utbildad i att ge råd till andra, men jag kan en hel del om mat, näringslära och vikten av att äta bra för att må bra genom min utbildning och mitt jobb.

Vinterlandskap Bild: Annika Strömberg

7 tips för ett sundare mammaliv 2016

Publicerat: 2016-01-19   |  Mamma-bloggen

För en nybliven mamma är kanske inte nyårslöften eller målsättningar för det nya året så viktigt, men för mig passar det ganska bra – min bebis fyller snart sex månader och det känns som ett bra tillfälle att se över mina mål för att bli lite hälsosammare under mammaledigheten. Som många mammor har jag några extra kilo jag vill bli av med, magmuskler som inte har återfunnits och en önskan om att passa på att göra massa bra saker för mig själv och min familj när jag är mammaledig. Av det har det väl blivit lite si och så hittills, så det här är mina klokaste tips för min hälsa 2016, förhoppningsvis kan de vara till nytta för fler än mig själv.

 

1. Rör på dig!

2. Träna!

3. Minska på sockret!

4. Mer frukt och grönsaker!

5. Ät mer bönor!

6. Slentrianät inte kött!

7. Tappa mammakilona i lagom takt!

 

De närmaste 7 dagarna utvecklar jag de här tipsen så följ med framåt!

 

Tänk också på att inte ge upp bara för att du misslyckas ibland! Det är inte så lätt att vara mamma till en liten knodd, eller ännu mindre om det är flera (hur gör ni?). Man kan behöva få tröstäta ibland när allt känns miserabelt. Man kan behöva hoppa över träningen eller promenaden och istället lägga sig ner och sova mitt på dagen. Eller få kolla på en film eller prata med en vuxen om vuxna saker som inte har något med bebisar att göra istället för att sova. Gör det, men känn dig inte misslyckad för det. Ge bara inte upp utan fortsätt när du orkar med dina goda föresatser. Lycka till!