Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Annika Strömberg

7 tips för ett sundare mammaliv 2016

Publicerat: 2016-01-19   |  Mamma-bloggen

För en nybliven mamma är kanske inte nyårslöften eller målsättningar för det nya året så viktigt, men för mig passar det ganska bra – min bebis fyller snart sex månader och det känns som ett bra tillfälle att se över mina mål för att bli lite hälsosammare under mammaledigheten. Som många mammor har jag några extra kilo jag vill bli av med, magmuskler som inte har återfunnits och en önskan om att passa på att göra massa bra saker för mig själv och min familj när jag är mammaledig. Av det har det väl blivit lite si och så hittills, så det här är mina klokaste tips för min hälsa 2016, förhoppningsvis kan de vara till nytta för fler än mig själv.

 

1. Rör på dig!

2. Träna!

3. Minska på sockret!

4. Mer frukt och grönsaker!

5. Ät mer bönor!

6. Slentrianät inte kött!

7. Tappa mammakilona i lagom takt!

 

De närmaste 7 dagarna utvecklar jag de här tipsen så följ med framåt!

 

Tänk också på att inte ge upp bara för att du misslyckas ibland! Det är inte så lätt att vara mamma till en liten knodd, eller ännu mindre om det är flera (hur gör ni?). Man kan behöva få tröstäta ibland när allt känns miserabelt. Man kan behöva hoppa över träningen eller promenaden och istället lägga sig ner och sova mitt på dagen. Eller få kolla på en film eller prata med en vuxen om vuxna saker som inte har något med bebisar att göra istället för att sova. Gör det, men känn dig inte misslyckad för det. Ge bara inte upp utan fortsätt när du orkar med dina goda föresatser. Lycka till!