Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Annika Strömberg

Är din barnmat en sockerfälla?

Publicerat: 2016-01-21   |  Mamma-bloggen

Jag bryter mina tips-för-2016-inlägg med att kommentera en artikel i dagens Svenska Dagbladet. Den är nämligen mycket förvirrande. Svenskans artiklar brukar citeras i många andra tidningar runt om i landet och jag skulle verkligen önska att de satsade lite mer på att få det rätt. De kommenterar ett nytt EU-förslag kring barnmat och har kompletterat med ”Experternas råd: sex vanliga sockerfällor för barn” där en tandläkare och en dietist sägs ha bistått med expertis. Tyvärr är sockerfällor för tänderna inte alls detsamma som sockerfällor ur näringssynpunkt och det är här det blir riktigt rörigt.

 

Sockerfällor för tänderna är sega kolor som fastnar i tänderna, att sippa på läsk eller snacksa ur stora godispåsar eller kexpaket framför datorn halva dagen (eller natten för den delen). Eller för den delen knäckebröd eller frukt om man småäter det hela tiden, men snacks och godis är sämre. Det handlar mer om hur ofta man äter, inte hur mycket man äter. För bebisar och småbarn är det klämpåsar, rån och majskrokar som småäts av eller välling och söta drycker i nappflaska som barnen får småsnutta på. Tänderna behöver vila och återhämtning! 2 timmar mellan att något stoppas i munnen är bra även för bebisar.

 

Ren mjölk är undantaget! Laktos, som är den enda sockerarten i både bröstmjölk och komjölk, bryts nämligen inte ned i munnen (som Svenskan felaktigt skriver) utan först i tarmen. Bakterierna i munnen, de som ger karies, har därför svårt att utnyttja laktos för att växa till. Sackaros (vitt socker) är det som är sämst för tänderna, men även glukos, fruktos och stärkelserika produkter (som rån och majskrokar) kan bli mat för bakterierna. Och de behöver inga stora mängder, några korn socker eller en pyttebit rån är mycket för bakterier! Vill du grotta ner dig i karies så hittade jag en bra artikel på svenska här.

 

Ur näringssynpunkt är sockerfällor sådant som ger mycket energi men lite näring. Godis och läsk är väl typexempel – de ger bara energi och inga näringsämnen alls. Själv är jag mer förlåtande till socker i bröd, flingor eller fruktyoghurt. Då får man i sig nyttigheterna men också en god produkt som faktiskt blir uppäten. Sen kan det ju finnas gränser. Flingor behöver inte innehålla 30% tillsatt socker och fruktyoghurt till frukost behöver inte innehålla 12% tillsatt socker. Men sötade flingor i en naturell yoghurt eller en lättsockrad fruktyoghurt med en nyttig müsli – det tycker jag är en utmärkt kombination. Barnet ska bli mätt och hålla sig mätt i minst 2 timmar till nästa matintag.

 

Fruktpuré skriver Svenskan, kan vara ett bra mellanmål men ”även fruktsocker fräter ju på tänderna. Så snart barnet fått tänder är opuréad frukt bäst”. Nej, fruktsocker i sig fräter inte på tänderna. Däremot bildar bakterierna syror när de får socker och det i sin tur är dåligt för emaljen. Men fruktsocker (glukos, fruktos och sackaros i olika proportioner) finns ju även i den opuréade frukten. Det blir alltså ingen större skillnad för tänderna. Näringsmässigt är det dock en viss skillnad. Fruktpuréer har sällan rent socker tillsatt men de innehåller ofta mycket äppeljuice och/eller druvjuice som i princip är en ren sockerlösning. De är alltså ibland sötare än om barnet får frukten direkt. Det är bra att även små barn får lära sig att allt de äter inte är supersött. Banan, äpple, päron, kiwi och andra mjuka frukter går ju också att skrapa direkt med en sked och ge redan till en liten bebis. De färdiga fruktpuréerna är behändiga (kladdfria) men använd dem när de behövs.

 

Mina bästa råd är:

1. Ge din bebis eller ditt lilla barn mat på regelbundna tider, med tydliga intervall mellan. Bröstmjölk undantaget.

2. Låt bli att ständigt mata i dem rån, majskrokar, fruktpuréer eller olika drycker.

3. Blanda olika typer av mat över dygnet så att barnet får prova många olika smaker och inte bara sött.

 

Det är inte viktigt att varje sak barnet äter ska innehålla mindre än 10 energiprocent tillsatt socker (WHOs och Livsmedelsverkets rekommendation för alla över 2 år) utan det räknas på hela dagens kost. Små barn kan också behöva en mer energirik kost än vuxna så följ rådet att blanda olika mat - egenlagad, färsk frukt och från olika varumärken - så blir troligen summan bra utan att du funderar så mycket.