Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Annika Strömberg

En macka lastad med järn!

Publicerat: 2015-07-09   |  Mamma-bloggen

Som de flesta gravida har jag haft svårt att hålla mitt järnvärde uppe. Det har inte varit någon katastrof men ändå så att jag har försökt komma på ett sätt att öka på mitt järnintag. För är det nåt jag velat slippa är det att äta järntabletter! Jag gillar inte kosttillskott över lag och speciellt inte de med tråkiga biverkningar som järntabletterna har... Men då kom jag på en lösning – kvällsmackan med blodpudding! Kanske inte något som kommer serveras på lyxkrogar eller ens de sunkigaste av caféer, men perfekt att göra hemma.

 

Fördelen med blodpudding är att det innehåller hela dagsbehovet av järn per 100 gram. Men att då äta en rejäl portion vid ett tillfälle gör att kroppen inte hinner ta upp allt. Bättre istället att sprida ut intaget på flera eller alla av veckans dagar! Ett paket på 400 gram kan skivas i 10-14 skivor och stekas upp på söndagskvällen och så har man veckans ranson att äta kalla eller värma med något tillbehör.

 

På bilden har jag gjort tagit en grov knäckemacka, lagt på några bitar vitkål och toppat med syltad rödlök.

 

Syltade rödlöken gjorde jag genom att ta 1 rödlök som jag skivade tunt och stekte försiktigt i 1 msk smör i en liten panna. Därefter hällde jag på 1 msk äppelcidervinäger, knappt 1 msk socker, 1 krm salt och ett par varv med pepparkvarnen över. Sen fick det koka ihop 5-7 min med lite omrörning då och då. Lägg i en glasburk så håller det minst ett par veckor.

 

En annan variant är med äpplen som man kan pickla till lite på samma sätt, eller använd ett chutneyrecept utan curry som detta från Arla.

 

Den gamla hederliga lingonsylten funkar förstås också. Det viktiga är att få till en smakvariation! För riktigt så gott är ju inte blodpudding att man ser fram emot det varje dag...