Annika Strömberg arla
Mamma-bloggen

Namn: Annika Strömberg
Familj: Man, 4-årig dotter och nyfödd son
Ålder: 41 år

Vill du ställa en fråga direkt till Annika? 
Då går det bra att mejla till annika@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Vad gör du till vardags? Jobbar med hälsofrågor på Arla.  

Tittar på: Mest på Barnkanalen just nu. Fåret Shaun är min favorit.   

Lyssnar på: Musik som går att sjunga med i, som Marit Bergman

Vanligaste vardagsmiddagen: Pasta och falafel med yoghurtsås och morötter.

Får positivt hög puls i vardagen av: Ultraljud, så fantastiskt att kunna se att allt ser bra ut och at bebisen växer som det ska!

Får negativt hög puls i vardagen av: Gå i trappor. 

Hur har jag förberett mig: Inte på något särskilt sätt. 

Om din mamma skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det? Envis, klok och duktig. Hon är helt opartisk!

Vilket är ditt bästa vänta-barn-tips? Ät ordentligt och drick gärna mjölk till maten. 

Vad slinker alltid ner när du handlar? Ost, kvarg och kanske lite nötter.

När jag ska lyxa till det: Går jag gärna ut och äter. 

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag se till att hemkunskap och idrott får utökad tid och mer resurser. 

Tanken är att den här bloggen ska handla om livet efter förlossningen. Om barn, mat till barn och mat till nyblivna mammor. Jag är inte dietist och inte utbildad i att ge råd till andra, men jag kan en hel del om mat, näringslära och vikten av att äta bra för att må bra genom min utbildning och mitt jobb.

Järnmacka Bild: Annika Strömberg

En macka lastad med järn!

Publicerat: 2015-07-09   |  Mamma-bloggen

Som de flesta gravida har jag haft svårt att hålla mitt järnvärde uppe. Det har inte varit någon katastrof men ändå så att jag har försökt komma på ett sätt att öka på mitt järnintag. För är det nåt jag velat slippa är det att äta järntabletter! Jag gillar inte kosttillskott över lag och speciellt inte de med tråkiga biverkningar som järntabletterna har... Men då kom jag på en lösning – kvällsmackan med blodpudding! Kanske inte något som kommer serveras på lyxkrogar eller ens de sunkigaste av caféer, men perfekt att göra hemma.

 

Fördelen med blodpudding är att det innehåller hela dagsbehovet av järn per 100 gram. Men att då äta en rejäl portion vid ett tillfälle gör att kroppen inte hinner ta upp allt. Bättre istället att sprida ut intaget på flera eller alla av veckans dagar! Ett paket på 400 gram kan skivas i 10-14 skivor och stekas upp på söndagskvällen och så har man veckans ranson att äta kalla eller värma med något tillbehör.

 

På bilden har jag gjort tagit en grov knäckemacka, lagt på några bitar vitkål och toppat med syltad rödlök.

 

Syltade rödlöken gjorde jag genom att ta 1 rödlök som jag skivade tunt och stekte försiktigt i 1 msk smör i en liten panna. Därefter hällde jag på 1 msk äppelcidervinäger, knappt 1 msk socker, 1 krm salt och ett par varv med pepparkvarnen över. Sen fick det koka ihop 5-7 min med lite omrörning då och då. Lägg i en glasburk så håller det minst ett par veckor.

 

En annan variant är med äpplen som man kan pickla till lite på samma sätt, eller använd ett chutneyrecept utan curry som detta från Arla.

 

Den gamla hederliga lingonsylten funkar förstås också. Det viktiga är att få till en smakvariation! För riktigt så gott är ju inte blodpudding att man ser fram emot det varje dag...