Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Johnér

Mammaträning mot mammamage

Publicerat: 2015-09-30   |  Mamma-bloggen

Det börjar bli hög tid för mig att komma igång med träningen igen efter förlossningen. Drygt 2 månader har gått och jag har inte ont. Förra gången gjorde jag fel tror jag och drog igång lite för snabbt med ”vanlig” träning som situps, plankan etc. Det resulterade i pyramidmage dvs när jag spände magen fick jag en upphöjning mitt på och svaga inre magmuskler. Efter ett par år försökte jag reparera detta och laddade ner Katarina Woxneruds app Mammamage. Lite för sent och lite för lite kanske, för det gav inget större resultat den gången. Nu har jag chansen igen så jag ligger på golvet med knäna uppdragna och lyfter 50% av huvudets vikt (hur gör man det egentligen?) i korta intervaller. Okej, jag har bara gjort det två gånger hittills men i alla fall. Jag hade kanske behövt vara med när Katarina gästade Vardagspuls i våras och visade några övningar för att få den rätta motivationen...

Igår var jag inne i en bokhandel och mina ögon föll på Lofsans nya bok Mammaträning. Hon ser ju ut som att hon har gjort rätt och jag bläddrade lite försiktigt i den. Två ”tränare” måste ju vara bättre än en tänkte jag och slog till. Jag ska öppna den snart!

Målet för mig med min träning är framförallt att komma i mina gamla jeans, få tillbaka min grundkondition och slippa den där mammamagen som Katarina Woxnerud beskriver så bra. För att komma dit har jag en ambition att göra  magövningar varje dag, gå minst en timme (alternativt gräva i trädgården, städa eller nåt annat aktivt) samt cykla till dagis (4x2,5 km). Cykling med två barn i cykelvagn är kanske inte det bästa för att inte spänna de yttre magmusklerna för mycket, men bil är trist och det tar mycket tid att gå eller försöka tajma bussen halva vägen.

Hittills har det inte gått så bra med den dagliga ambitionen men jag fortsätter tänka att jag ska, varje dag! Jag återkommer med rapporter helt enkelt.