Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Arla

Mellanmål för ammande mammor

Publicerat: 2015-08-27   |  Mamma-bloggen

Ofta när man pratar om mellanmål är det för barn eller för de som tränar som ska maxa sina prestationer och det är förstås också viktigt men det är lätt att glömma bort att man som gravid eller ammande också behöver extra energi och extra mycket näringsämnen. Och att man ofta är hungrig!

 

Mitt problem är att jag är så hungrig på kvällen/natten men inte sugen på att äta något. Vi kör alltid ett rejält amningsrace på kvällen och så stupar jag i säng vid 23-tiden, redan då ganska hungrig. När jag blir väckt för nästa amning vid 2-3-tiden på natten är jag superhungrig! En smoothie hade varit gott, men inte ställer jag mig och gör det mitt i natten. Inte ens på kvällen är jag speciellt intresserad av att mecka ihop nåt i köket. Det ska gå att äta direkt och vara supergott!

 

Min lösning stavas Kesella hallon. Den är riktigt riktigt god tycker jag! Eftersom den innehåller mycket av allt brukar jag nöja mig med en halv burk, det är ca 200 kalorier och håller mig mätt hela natten. Visst, det hade kunnat vara mindre socker men det måste vara gott också, annars äter jag det inte. För mig är det värt att lägga 10 g av dagens ”sockerranson” på ett gott mellanmål, istället för på ett par godisbitar eller en kaka. Gillar man kvarg utan fett och socker kan man ju välja en sån istället, men de lockar mig inte tillräckligt.

 

Jag vet att jag avslöjar mig som en mjölkälskare när jag säger att andra alternativ som jag gillar är:

- Mjölkshake, mer protein och mindre socker, passar bra ibland!

- Kvargyoghurt

- Mangoyoghurt eller en snabbsmoothie med hälften mjölk och hälften yoghurt – bara att röra ihop med en sked. Det orkar jag!

 

Ibland är det ju lättare att dricka än att äta om man inte är så sugen. Det händer att jag helt enkelt drar ett stort glas mjölk, bara för att det är gott, enkelt och alltid finns hemma. Crazy va?