Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Annika Strömberg

Så fixar du en snabb, varm lunchmacka

Publicerat: 2015-10-22   |  Mamma-bloggen

Min ambition är att äta lagad lunch varje dag, men det funkar inte helt. Det blir lätt kaffe och mackor även till lunch, gärna med ena foten på babysittern och sjungandes något om spindlar, lamm eller en liten snigel. Nu är det egentligen inget större problem med att äta mackor flera gånger per dagen om man tänker på några saker:

- variera pålägget,

- lägg till frukt & grönt på eller bredvid mackan

- det behövs en rejäl macka för att bli mätt

 

Så här på höstkanten vill jag gärna ha varm mat också och min favorit just nu är därför en supersnabb ägg- och falafelmacka som jag steker i stekpannan. Två rejäla skivor surdegsbröd som steks i lite smör- och rapsolja, ett stekt ägg, några falaflar (perfekta att ha på lut i frysen), romansallad och lite mangocurrysås. Några tomater till och ett äpple efter så blev det en hyfsad lunch både näringsmässigt och energimässigt.

 

Jag länkar till några andra bra lunchmacketips. En pizzamacka, en klassisk köttsmörgås och en macka med kyckling och bönor som egentligen ska serveras kall, men den passar bra med varmt bröd och varm kyckling också.

 

Om du som jag inte har något mackjärn så får du improvisera lite med stekpannan istället. Ta gärna ett grövre bröd och komplettera med grönsaker till. Skala en morot om det inte finns något annat. Eller gör en liten salsa på tomat, avokado, majs och svarta bönor med lite vinägrett på om du har mer tid och energi. Den håller ett par dagar i kylen och passar väldigt bra till varma mackor.