Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Annika Strömberg

Tips 1 för ett sundare mammaliv: Rör på dig!

Publicerat: 2016-01-20   |  Mamma-bloggen

Träning i alla ära, det viktigaste är att överhuvudtaget röra på sig. Svenskan publicerade häromsistens en lista över 12 oväntade, positiva hälsovinster med promenader. Det är bland annat bättre sömn (I wish! Tyvärr kan min bebis inte gå och sover riktigt dåligt, vilket gör att jag sover alldeles för lite), minskat sötsug och mindre påslag av fetmagener (du blir inte tjock lika lätt). Även om bara hälften är sant så är det bra. Det finns ju också de mer väntade positiva hälsoeffekterna som bättre kondition.

 

Jag försöker komma upp i minst en timmes promenad per dag, men det blev lite svårare när temperaturen sjönk ner under -10 än vad det var i december när det var "sommarvärme". Det bästa tycker jag är att gå dit jag ska, om det går. Ska jag storhandla är det förstås ingen toppenidé, men att hämta 4-åringen på dagis funkade jättebra så länge det inte var snö. Jag har då en åkbräda till vagnen, alternativt tog vi bussen en bit på vägen hem. Att gå 2,5 km hem från dagis är lite mycket, för henne, men hon har gjort det också när jag glömt åkbrädan och vi inte fick plats på bussen. Det känns också bra att låta bilen stå, då gör man något bra för miljön på samma gång.

 

Det som gäller promenader gäller förstås också andra aktiviteter som städning, snöskottning och aktiv lek med barn där man får upp pulsen lite.

 

 

Imorgon; tips 2: Träna! (En riktig cliffhanger med tanke på tips 1, eller hur?)