Annika Strömberg arla
Mamma-bloggen

Namn: Annika Strömberg
Familj: Man, 4-årig dotter och nyfödd son
Ålder: 41 år

Vill du ställa en fråga direkt till Annika? 
Då går det bra att mejla till annika@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Vad gör du till vardags? Jobbar med hälsofrågor på Arla.  

Tittar på: Mest på Barnkanalen just nu. Fåret Shaun är min favorit.   

Lyssnar på: Musik som går att sjunga med i, som Marit Bergman

Vanligaste vardagsmiddagen: Pasta och falafel med yoghurtsås och morötter.

Får positivt hög puls i vardagen av: Ultraljud, så fantastiskt att kunna se att allt ser bra ut och at bebisen växer som det ska!

Får negativt hög puls i vardagen av: Gå i trappor. 

Hur har jag förberett mig: Inte på något särskilt sätt. 

Om din mamma skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det? Envis, klok och duktig. Hon är helt opartisk!

Vilket är ditt bästa vänta-barn-tips? Ät ordentligt och drick gärna mjölk till maten. 

Vad slinker alltid ner när du handlar? Ost, kvarg och kanske lite nötter.

När jag ska lyxa till det: Går jag gärna ut och äter. 

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag se till att hemkunskap och idrott får utökad tid och mer resurser. 

Tanken är att den här bloggen ska handla om livet efter förlossningen. Om barn, mat till barn och mat till nyblivna mammor. Jag är inte dietist och inte utbildad i att ge råd till andra, men jag kan en hel del om mat, näringslära och vikten av att äta bra för att må bra genom min utbildning och mitt jobb.

Mammaträning Bild: Annika Strömberg

Tips 2 för ett sundare mammaliv: Träna!

Publicerat: 2016-01-22   |  Mamma-bloggen

Jag vet, det motsäger det första tipset, men att träna bäckenbottenmusklerna och de djupa magmusklerna är viktigt för alla nyblivna mammor. Det behöver inte innebära att gå till något gym, det kan räcka med några minuters övningar varje dag. Knip varje gång du borstar tänderna och gör några magövningar framför TV:n på kvällen.

 

Träning utöver knip och magövningar är förstås också positivt. Det kan man också göra hemma om man vill. Det finns mängder av appar och böcker för egen träning. Själv har jag provat Mammamage-appen och PT Fias Mammaövningsbok. Tyvärr behöver jag en bokad tid och någon som står och säger åt mig vad jag ska göra så det har inte funkat så bra. Nu går jag två gånger i veckan till ett gym för mammaträning tills jag kan börja gå på vanliga pass och försöker komma ihåg de där knipövningarna också.

 

Imorgon kommer tips 3 för ett sundare mammaliv: Minska på sockret!