Annika Strömberg arla
Mamma-bloggen

Namn: Annika Strömberg
Familj: Man, 4-årig dotter och nyfödd son
Ålder: 41 år

Vill du ställa en fråga direkt till Annika? 
Då går det bra att mejla till annika@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Vad gör du till vardags? Jobbar med hälsofrågor på Arla.  

Tittar på: Mest på Barnkanalen just nu. Fåret Shaun är min favorit.   

Lyssnar på: Musik som går att sjunga med i, som Marit Bergman

Vanligaste vardagsmiddagen: Pasta och falafel med yoghurtsås och morötter.

Får positivt hög puls i vardagen av: Ultraljud, så fantastiskt att kunna se att allt ser bra ut och at bebisen växer som det ska!

Får negativt hög puls i vardagen av: Gå i trappor. 

Hur har jag förberett mig: Inte på något särskilt sätt. 

Om din mamma skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det? Envis, klok och duktig. Hon är helt opartisk!

Vilket är ditt bästa vänta-barn-tips? Ät ordentligt och drick gärna mjölk till maten. 

Vad slinker alltid ner när du handlar? Ost, kvarg och kanske lite nötter.

När jag ska lyxa till det: Går jag gärna ut och äter. 

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag se till att hemkunskap och idrott får utökad tid och mer resurser. 

Tanken är att den här bloggen ska handla om livet efter förlossningen. Om barn, mat till barn och mat till nyblivna mammor. Jag är inte dietist och inte utbildad i att ge råd till andra, men jag kan en hel del om mat, näringslära och vikten av att äta bra för att må bra genom min utbildning och mitt jobb.

Sandtårta Bild: Annika Strömberg

Tips 3 för ett sundare mammaliv: Minska på sockret!

Publicerat: 2016-01-23   |  Mamma-bloggen

Det här är ju inte direkt rocket science, men ändå så svårt för många. De söta sakerna är lockande, för energi eller för tröst eller något annat, men det blir lätt för mycket.

 

Det som funkar bäst för mig är att inte ha godis, kex, kakor, läsk och lättdrycker hemma. Jag är inte någon stor läskdrickare, förutom i december då julmusten kommer fram och skapar en craving. I övrigt är det ganska lätt för mig att avstå läsk. Med godis är det svårare. Jag har varit trött i några månader nu, speciellt på kvällarna och just tröttheten och att inte orka göra något roligare än att sitta i soffan och slökolla på TV eller nätet, lockar fram ett sockersug. Finns det då hemma är det förstås svårare att låta bli.

 

Är jag dessutom hungrig när jag handlar är det lättare att råka handla hem onyttigheter, så jag handlar gärna på morgonen. Och om jag köper, försöker jag att inte köpa så mycket.  Inga 3 för x kr erbjudande eller jättepåsar, utan något litet. Lakritsfudge är min största last...

 

Kex och kakor är lite likadant, de åker lätt ner i korgen och finns de i skafferiet så passar de ju så bra till en kopp kaffe på eftermiddagen eller lite te på kvällen. Jag försöker att istället satsa på gott knäckebröd, jag tror att jag har 5 sorter hemma just nu, och god frukt. Och så hoppas jag på att få sova mer snart!

 

Imorgon kommer tips 4: mer grönt!