Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Annika Strömberg

Tips 3 för ett sundare mammaliv: Minska på sockret!

Publicerat: 2016-01-23   |  Mamma-bloggen

Det här är ju inte direkt rocket science, men ändå så svårt för många. De söta sakerna är lockande, för energi eller för tröst eller något annat, men det blir lätt för mycket.

 

Det som funkar bäst för mig är att inte ha godis, kex, kakor, läsk och lättdrycker hemma. Jag är inte någon stor läskdrickare, förutom i december då julmusten kommer fram och skapar en craving. I övrigt är det ganska lätt för mig att avstå läsk. Med godis är det svårare. Jag har varit trött i några månader nu, speciellt på kvällarna och just tröttheten och att inte orka göra något roligare än att sitta i soffan och slökolla på TV eller nätet, lockar fram ett sockersug. Finns det då hemma är det förstås svårare att låta bli.

 

Är jag dessutom hungrig när jag handlar är det lättare att råka handla hem onyttigheter, så jag handlar gärna på morgonen. Och om jag köper, försöker jag att inte köpa så mycket.  Inga 3 för x kr erbjudande eller jättepåsar, utan något litet. Lakritsfudge är min största last...

 

Kex och kakor är lite likadant, de åker lätt ner i korgen och finns de i skafferiet så passar de ju så bra till en kopp kaffe på eftermiddagen eller lite te på kvällen. Jag försöker att istället satsa på gott knäckebröd, jag tror att jag har 5 sorter hemma just nu, och god frukt. Och så hoppas jag på att få sova mer snart!

 

Imorgon kommer tips 4: mer grönt!