Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Annika Strömberg

Tips 4 för ett sundare mammaliv: Öka på frukt- och gröntransonen

Publicerat: 2016-01-24   |  Mamma-bloggen

Jag har svårt att förstå den svenska standardsalladen med isbergssallad och några små gurk- och tomatbitar. Tomaterna är bra, men det andra – 98% vatten? Det finns ju så mycket goda grönsaker, varför får inte de komma fram? Grönsaker som dessutom också innehåller betydligt mer nyttigheter, som alla kålsorter, broccoli, spenat, morötter och paprika. Och varför får man inte alltid grönsaker till maten, på alla restauranger? Det är för mig en gåta!

 

Till min man har jag sagt att det behövs en varm och en kall grönsak till varje måltid. Jag tycker att det är en enkel tumregel, men det varierar förstås hemma hos oss också. Ibland blir det en grönsak och ibland flera kalla. Jag gillar att ha mycket grönsaker i grytor, men min dotter äter inte ”blandade saker” och lök är i princip oätligt enligt henne. Jag brukar lösa det genom att ta lite av grönsakerna vid sidan om och servera till henne kalla och bara fiska upp köttet ur grytorna. Funkar inte det får hon andra grönsaker. Jag har gärna en radda varianter i frysen som funkar + den älskade vitkålen och morötterna i kylen.

 

För mig är det inte svårt att få i mig rejält med grönsaker när jag äter riktig, lagad mat hemma. Då har jag gärna grönsaker både i maten och någon grönsak till. När det blir snabblösningar som mackor, fil och müsli eller mina muggkakor blir det oftare frukt eller bär till. Det behöver inte vara fel, men det blir ofta lite mindre mängd och generellt är grönsaker nyttigare än frukt.

 

Ska jag ge ett riktigt grönsakstips så är det att bestämma vilka grönsaker du ska ha till middag först och sen komponera måltiden utifrån det. Ska det vara någon kolhydratkälla till; potatis, pasta, ris, mathavre? Behövs det någon sås? Ska det vara kött, kyckling eller fisk till eller en helt vegetarisk rätt?

 

Genom att äta rejält med grönsaker och frukt varje dag, tillsammans med goda matvanor i övrigt med fullkorn och mjölkprodukter varje dag och fisk några gånger i veckan, så behöver man generellt inga kosttillskott. Undantaget kan vara folsyra om man har tänkt att skaffa barn snart igen.

 

Imorgon kommer tips nummer 5: Ät mer bönor!