Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Annika Strömberg

Tips 5 för ett sundare mammaliv: Ät mer bönor!

Publicerat: 2016-01-25   |  Mamma-bloggen

Jag har länge haft ett mål om att äta bönor varje dag, just för att de är nyttiga, mättar bra och dessutom är goda. Det finns ju så många olika sorter också – gröna, vita, svarta, kidney, soja, bryt, bond osv och så räknar jag in linser och ärtor också. Min förhoppning är att om jag äter mer av bra saker så äter jag mindre av mindre bra saker, som kött och snabba kolhydrater. Kött är i och för sig inte dåligt, men det blir lätt lite mer än vad jag behöver äta.

 

Något jag alltid brukar ha hemma i frysen är färdig falafel och ärtbiffar. Då kan jag snabbt koka mathavre, couscous eller liknande och göra en yoghurtsås (eller bara yoghurt om det kniper), värma falafel eller ärtbiffar och ta fram någon grönsak och vips är middagen klar. Min dotter gillar som tur är bönor och falafel så hon äter glatt.

 

Några små extratips på bönsidan är att äta bönor som snacks. Favoriten är sojabönor i skidor (edamame), som man kan hitta i frysdisken. De är perfekta som fredagssnacks eller som aptitretare före middagen. Bara att tina i mikron och strö på lite flingsalt. En del bönor finns också som rostade snacks, framförallt bondbönor är riktigt gott, men de är svåra att hitta. Eller så kan man själv rosta kikärtor eller bönor själv i ugnen och krydda på med t ex garam masala eller curry. Också gott.

 

Vill man kombinera tips nummer 4 och 5 är en böndipp med grönsaker det perfekta valet! Böndipp gör jag på en burk kidneybönor som jag mixar med ungefär 1 dl creme fraiche smaksatt med paprika och chili. Smaka ev av med lite mer salt. Blir vackert rosa och med lagom sting!

 

Imorgon kommer tips nummer 6: Slentrianät inte kött!