Annika Strömberg arla
Mamma-bloggen

Namn: Annika Strömberg
Familj: Man, 4-årig dotter och nyfödd son
Ålder: 41 år

Vill du ställa en fråga direkt till Annika? 
Då går det bra att mejla till annika@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Vad gör du till vardags? Jobbar med hälsofrågor på Arla.  

Tittar på: Mest på Barnkanalen just nu. Fåret Shaun är min favorit.   

Lyssnar på: Musik som går att sjunga med i, som Marit Bergman

Vanligaste vardagsmiddagen: Pasta och falafel med yoghurtsås och morötter.

Får positivt hög puls i vardagen av: Ultraljud, så fantastiskt att kunna se att allt ser bra ut och at bebisen växer som det ska!

Får negativt hög puls i vardagen av: Gå i trappor. 

Hur har jag förberett mig: Inte på något särskilt sätt. 

Om din mamma skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det? Envis, klok och duktig. Hon är helt opartisk!

Vilket är ditt bästa vänta-barn-tips? Ät ordentligt och drick gärna mjölk till maten. 

Vad slinker alltid ner när du handlar? Ost, kvarg och kanske lite nötter.

När jag ska lyxa till det: Går jag gärna ut och äter. 

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag se till att hemkunskap och idrott får utökad tid och mer resurser. 

Tanken är att den här bloggen ska handla om livet efter förlossningen. Om barn, mat till barn och mat till nyblivna mammor. Jag är inte dietist och inte utbildad i att ge råd till andra, men jag kan en hel del om mat, näringslära och vikten av att äta bra för att må bra genom min utbildning och mitt jobb.

Fried rice med tacoköttfärs Bild: Annika Strömberg

Tips 7 för ett sundare mammaliv: Tappa mammakilona i lagom takt!

Publicerat: 2016-01-27   |  Mamma-bloggen

Jag erkänner, jag är ingen bantare. Jag tycker för mycket om mat och matlagning för att ägna mig åt verklig bantning, däremot kan jag se ett behov av att hålla igen lite ibland. Just nu, för att bli av med de där extrakilona, kan jag tänka mig att försöka dra ner ca 10% på mitt kaloriintag, från ca 2000 kalorier till 1800 kalorier, eller i mitt fall kanske snarare från 2200 kalorier till 2000. Men då är min bebis 6 månader och har börjat äta en del annan mat. Jag håller på att trappa ner på amningen och behöver inte längre äta lika mycket. Bantning är ju inget som rekommenderas så länge man ammar och det tycker jag är klokt. Det är fortfarande viktigt att äta varierat så bantningsmetoder där man utesluter viss mat eller bara äter vissa dagar verkar direkt olämpligt. Bättre då att satsa på att äta riktigt mat, men minska på portionsstorleken och antalet kalorier.

 

Mitt bästa förslag för att minska på kalorierna är egentligen nr 3-5 ovan – mindre socker, mer frukt och grönt och mer bönor – samt att minska ner på mängden feta tillbehör oavsett om det är till maten eller mellan måltiderna. För mig är det viktigt att inte hoppa över måltider och inte äta alltför lite, då blir jag lätt hungrig och riskerar att äta något (oklokt) innan nästa måltid. Min erfarenhet är till exempel att jag inte blir mätt tillräckligt länge om jag byter till lättyoghurt istället för en vanlig yoghurt eller om jag äter en liten sallad till lunch. Bättre rejält, men på fasta tider.

 

 

Det var det sista tipset! Hoppas att något är till hjälp för någon. Och fortsätt med ambitionerna även om det inte alltid blir rätt. Imorgon är en ny dag, när allt kan börja på nytt igen.