Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Annika Strömberg

Tips 7 för ett sundare mammaliv: Tappa mammakilona i lagom takt!

Publicerat: 2016-01-27   |  Mamma-bloggen

Jag erkänner, jag är ingen bantare. Jag tycker för mycket om mat och matlagning för att ägna mig åt verklig bantning, däremot kan jag se ett behov av att hålla igen lite ibland. Just nu, för att bli av med de där extrakilona, kan jag tänka mig att försöka dra ner ca 10% på mitt kaloriintag, från ca 2000 kalorier till 1800 kalorier, eller i mitt fall kanske snarare från 2200 kalorier till 2000. Men då är min bebis 6 månader och har börjat äta en del annan mat. Jag håller på att trappa ner på amningen och behöver inte längre äta lika mycket. Bantning är ju inget som rekommenderas så länge man ammar och det tycker jag är klokt. Det är fortfarande viktigt att äta varierat så bantningsmetoder där man utesluter viss mat eller bara äter vissa dagar verkar direkt olämpligt. Bättre då att satsa på att äta riktigt mat, men minska på portionsstorleken och antalet kalorier.

 

Mitt bästa förslag för att minska på kalorierna är egentligen nr 3-5 ovan – mindre socker, mer frukt och grönt och mer bönor – samt att minska ner på mängden feta tillbehör oavsett om det är till maten eller mellan måltiderna. För mig är det viktigt att inte hoppa över måltider och inte äta alltför lite, då blir jag lätt hungrig och riskerar att äta något (oklokt) innan nästa måltid. Min erfarenhet är till exempel att jag inte blir mätt tillräckligt länge om jag byter till lättyoghurt istället för en vanlig yoghurt eller om jag äter en liten sallad till lunch. Bättre rejält, men på fasta tider.

 

 

Det var det sista tipset! Hoppas att något är till hjälp för någon. Och fortsätt med ambitionerna även om det inte alltid blir rätt. Imorgon är en ny dag, när allt kan börja på nytt igen.