Annika Strömberg arla
Mamma-bloggen

Namn: Annika Strömberg
Familj: Man, 4-årig dotter och nyfödd son
Ålder: 41 år

Vill du ställa en fråga direkt till Annika? 
Då går det bra att mejla till annika@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Vad gör du till vardags? Jobbar med hälsofrågor på Arla.  

Tittar på: Mest på Barnkanalen just nu. Fåret Shaun är min favorit.   

Lyssnar på: Musik som går att sjunga med i, som Marit Bergman

Vanligaste vardagsmiddagen: Pasta och falafel med yoghurtsås och morötter.

Får positivt hög puls i vardagen av: Ultraljud, så fantastiskt att kunna se att allt ser bra ut och at bebisen växer som det ska!

Får negativt hög puls i vardagen av: Gå i trappor. 

Hur har jag förberett mig: Inte på något särskilt sätt. 

Om din mamma skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det? Envis, klok och duktig. Hon är helt opartisk!

Vilket är ditt bästa vänta-barn-tips? Ät ordentligt och drick gärna mjölk till maten. 

Vad slinker alltid ner när du handlar? Ost, kvarg och kanske lite nötter.

När jag ska lyxa till det: Går jag gärna ut och äter. 

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag se till att hemkunskap och idrott får utökad tid och mer resurser. 

Tanken är att den här bloggen ska handla om livet efter förlossningen. Om barn, mat till barn och mat till nyblivna mammor. Jag är inte dietist och inte utbildad i att ge råd till andra, men jag kan en hel del om mat, näringslära och vikten av att äta bra för att må bra genom min utbildning och mitt jobb.

träning i lekparken Bild: Annika Strömberg

Tips för att komma igång med mammaträningen

Publicerat: 2015-10-13   |  Mamma-bloggen

En fördel för mig med att blogga är att jag har berättat att jag tänker träna och då känns det mer som att jag måste. Alla sätt att motivera sig är bra och att berätta för omgivningen är ett sätt!

 

Mitt andra tips är att hitta någon att träna med, sök i mammagruppen eller på någon mammaträningsaktivitet om du inte har någon mammaledig kompis att träna med. Det har jag tyvärr inte hittat än, men jag hoppas det dyker upp någon.

Igår hängde jag i lekparken och passade då på att göra några ryggliggande och sidliggande magövningar på parkbänken. Jag är annars ganska skeptisk till individuell träning på icke-träningsställen, jag tycker helt enkelt att det är lite pinsamt, men nu var vi ensamma där så jag passade på att försöka övervinna denna känsla samtidigt som magen fick jobba lite. Det är också ett tips; passa på att göra en övning eller två när andan faller på. Om inte annat så är knipövningen bra att göra så fort du tänker på den.

 

Gårdagens övningar var just av den sorten att om någon tittade på så gick det inte att se att jag gjorde något. Det såg helt enkelt bara ut som att jag låg och vilade på en parkbänk (och det är ju helt normalt...). Dottern var också mycket skeptisk till min "vilopaus" och försökte locka iväg mig med sandkakor och sandkaffe, men jag höll ut en god stund innan jag hjälpte till att dekorera sandtårtan.

 

Har det någon effekt då när det inte ens syns? Ja, tydligen, för idag har jag haft träningsvärk i magen! Står över träningen idag helt enkelt och hoppas på att det går över till imorgon.

 

Kolla gärna på övningarna som Lofsan visade när hon var med i Vardagspuls också.

 

 

 

 

Jag kan bara göra den första än men jag kan känna en viss motivation för att träna så att jag ska kunna göra övning nummer 2 på gymmet om några veckor. Då vill jag helst att det ska synas att jag tränar och inte bara se ut som att jag ligger och vilar! Det är också ett tips; att skapa delmål. Så mitt delmål just nu är alltså att kunna göra övningar där det syns att jag tränar!