Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Arla Köket

3 veckor kvar. Eller ...?

Publicerat: 2015-06-23   |  Annika Strömberg

Hej och välkommen till min blogg om livet som mamma! Just nu är jag fortfarande i väntans tider. Eller i den tiden när alla möten med vänner och kollegor börjar med kommentarer som ”vad stor du har blivit!” eller ”är det dags nu?”. Själv ser jag inte magen på det sättet. Uppifrån ser den förvisso stor ut, men den har växt konstant sen i november och blir bara lite större varje dag. Däremot är den i vägen!  Det är svårt att komma fram när det är lite trångt utan att bumpa i någon eller något. Min dotter råkar ut för det hela tiden för hon har huvudet precis i maghöjd, men hon tar det med ro - ”Akta bebisen, mamma!”. Det är jobbigare i tunnelbanan eller matkön. Det är inte så kul att bumpa in i okända människor, dessutom gör det lätt ont. 

Eftersom jag är en planerande människa lever jag i tron att mitt barn kommer att födas den dagen det är sagt. Och då är det här ändå barn nummer 2. Blir det tidigare så spricker planen både på jobbet och hemma, men så ska det väl inte behöva bli? Jag kommer ju få ett datum, ett planerat kejsarsnitt pga små kroppsliga fel på mig. Och då blir det den dagen – det har ju läkaren sagt. Och läkare de litar man på! Eller hur?

Maten är ett annat fokus, både för mig och min omgivning. Jag får många kommentarer om mina rejäla lunchtallrikar eller mackor som jag bär med mig. Min filosofi är att äta rejält av vanlig mat och försöka planera in några mellanmål varje dag. Jag är sällan jättehungrig och har inte haft några direkta cravings eller hetsätningssug. Eller jo, en lite craving i början av graviditeten. Då var jag konstant sugen på glutamat- eller umamirik mat; vällagrad ost, stekt svamp och thaimat var det som frestade mest. Men ska man nu ha en craving tycker jag att glutamat var ganska bra, för varken godis, kakor, snacks eller läsk lockade. Det gick också över ganska snabbt.  

Ungefär så här ser min dagsmeny ut:

  • 7 frukost med fil och müsli eller gröt och mjölk
  • 9 kaffe och en leverpastejmacka (med den mest järnrika pastejen jag hittat) på jobbet
  • 12 lunch på jobbet, med rejält med grönsaker och gärna ett glas mjölk till
  • 15 kaffe och en frukt eller macka på eftermiddagen
  • 18 middag hemma, grönsaker och mjölk igen 
  • 21 ofta någon mer macka eller kvarg eller yoghurt.  

Eftersom jag äter leverpastej på alla mackor jag kan så tycker jag att det är bra att dricka mjölk till maten för att komma upp i rekommendationen på kalcium som ju är högre för gravida än för vuxna.  Annars äter jag gärna ostmackor, men det känns som att leverpastej är det enklaste sättet att få i sig mycket järn, utspritt över dagen, varje dag.  

Jag kanske ska nämna att jag inte är dietist. Jag är alltså inte utbildad i att ge råd till andra. Däremot kan jag mycket om mat, näringslära och vikten av att äta bra för att må bra genom min utbildning och mitt jobb.