Bild: Johnér

Intervallträning med Gunnar

Publicerat: 2015-09-21   |  Sofia gör en klassiker

Dags att träffa Gunnar igen. När jag kom fram till dagens träning stod han och sken som en sol och sa ”Målet med dagens träning är inte att orka hela vägen utan att du ska bli supertrött!”. Underbart…

Upplägget var intervallträning. Två varv runt spåret skulle motsvara 6*330 m som skulle springas i 7 min/km per intervall. Detta tempo skulle vara 2 min snabbare än mitt planerade tävlingstempo eftersom mitt mål är att komma under 1:30 på Lidingöloppet, dvs 9 min/km.

Lätt uppvärmning runt halva spåret och jag var redan trött… Ja, ja, bara att bita i och köra första intervallen. Jag bad Gunnar hålla tempot för ärligt talat så har jag ingen aning om hur fort jag ska springa för att hålla 7 km/h. Han förvarnade mig om att det skulle bli högre tempo än vad jag var van vid så jag sprang på. Det visade sig att jag sprang första intervallen på 5:30 tempo så det gick betydligt snabbare än planerat. Efter vila och uppmuntran tog vi tag i andra intervallen, betydligt backigare än den första. Igen så höll jag ett betydligt snabbare tempo och även den tredje med samma resultat. Vid det här laget kände jag hur självförtroendet stärktes och trots att jag var helt slut efter varje intervall så höll jag ihop hela vägen. Till och med den sista intervallen kände jag att jag hade lite krafter kvar i slutet så jag tryckte på det sista jag hade. Pulsen låg på 182 efter målgång vilket gjorde Gunnar mycket nöjd. Jag får nog lära mig lite mer om puls för ärligt talat så säger det mig inte så mycket… Totalt sprang jag alla intervaller på 5:30-5:45 tempo vilket såklart boostade självförtroendet!

Vi avslutade passet med några olika styrkeövningar för ben och rumpa som tydligen skulle ge mig mer spänst och klipp i steget – vi får väl se hur det blir med den saken…

 Efter passet fick jag behandling av en gammal senskada som jag har haft i tån. Inte varje dag som man får akupunktur ute i det fria. Hoppas verkligen att även detta kan hjälpa mig att få ett lättare löpsteg om inte foten krånglar!