Tina Löfström

Tina Löfström

Namn: Tina Löfström
Familj: 
Sambon Daniel, hunden Elsa och en stor familj
Ålder: 
28
Bor: 
Karlstad

 

Till bloggens förstasida

 

Gör till vardags: Hjälper företag och privatpersoner att öka sin inre hälsa, motivation och sitt välmående. Akademisk bakgrund inom positiv psykologi och kognitiv neurovetenskap.

 

Tittar på: Serier (helst alla avsnitt på raken) och föreläsningar med forskare.

 

Lyssnar du på: Spännande människor jag möter, podcast och ljudböcker.

 

Vanligaste vardagsmiddagen: En köttbit med sås, kål och en god sallad. Snabbt och gott.

 

Får hög positiv puls i vardagen av: Hunden Elsa och att se mina kunder vidga sina vyer, växa och få insikter.

 

Får hög negativ puls i vardagen av: Disken. Och när människor glömmer bort sin medmänsklighet och ödmjukhet mot andra.

 

När jag ska planera och handla för veckan, slinker det här alltid med: Mjölk. Dricker te med mjölk i kopiösa mängder.

 

När jag ska lyxa till det lite: Sover jag länge och stannar kvar i sängen i flera timmar utan att göra något särskilt.

 

Om jag var folkhälsominister är det första jag skulle göra: Se till att Sveriges befolkning blir experter på positiv psykologi och därmed kan förebygga stressrelaterad psykisk ohälsa.

dag 4 lyckoutmaning Bild: Maria Eberfors

Lyckoutmaning dag 4

Publicerat: 2016-06-08   |  Tina Löfström

5-dagars lyckoutmaning!

Vågar du testa något nytt för att se hur din lycka påverkas? Den här veckan har du chansen! I 5 dagar kommer jag att släppa lyckoutmaningar som hjälper dig att pröva på hur du själv kan påverka din egen lycka. Varje dag kommer en enkel utmaning, som tar max 5 minuter att genomföra. 5 minuter per dag som ökar din egen lycka!


4. Lyckoutmaning: Bryt negativa tankemönster

”Jag är dålig”, ”Hon är så snygg och jag fula lår”, ”Han har så lätt att prata med alla, men jag kommer aldrig på något smart att säga”. Negativa tankemönster har en tendens att swischa förbi i huvudet utan att vi ens reflekterar över att vi säger elaka saker om oss.

Dagens utmaning är därför att bli medveten om hur vi pratar med oss själva, vilket är det första steget till att bryta negativa mönster. Idag ska vi därför ha lite extra koll på våra tankar. Om vi märker att någon negativ tanke poppar upp, så ska vi fundera på vad som triggade den. Var det att vi kände oss nervösa, avundsjuka, nedstämda, hotade eller något annat?

Överkursutmaning:
Om du känner dig extra modig och vill ha en extra utmaning så kan du också testa två strategier för att bryta mönstret:

1. Att avbryta din tanke och distrahera dig genom att tänka på något annat, neutralt.
2. Att byta ut den elaka tanken mot en ny snäll tanke.

Jag kommer givetvis också att utmana mig själv! På min facebooksida kommer jag att rapportera om hur utmaningen gått för mig och du får gärna dela med dig till oss andra hur det gått för dig!

Många kramar,
Tina Löfström, Lyckoexpert
Följ Tina på facebook!